23948sdkhjf

Ekspert: E-handelens omfang er overdrevet

Store dele af en omsætning på 46 mia. kr. på nettet har intet at gøre med almindelig detailhandel. Det mener en ekspert, som nu anslår e-handelens andel til seks procent.
Henning N. Jensen, der er senior partner i konsulentvirksomheden Pluscon, rejser tvivl om en udbredt opfattelse af, at 15-16 procent af detailsalget i Danmark allerede nu skulle foregå over nettet. Han mener, at tal fra nethandelsorganisationen FDIH er overdrevne.

Ifølge ekspertens egne nye estimater er andelen snarere pænt under halvdelen - cirka seks procent - af detailhandel og serviceydelser i bred forstand.

Det skyldes først og fremmest, at meget store dele af net-omsætningen slet ikke har noget med almindelige varekøb at gøre - det gælder bl.a. mobil-optankning og indbetalinger til det offentlige som skat, madordninger mv.

Heller ikke en række af de helt store nethandels-sællerter som rejser, flybilletter og hotelophold indgår i den samlede detailomsætning, som den officielt opgøres af Skat.

Inden for dagligvarer, som udgør mere end en tredjedel af den traditionelle detailomsætning, er nethandelen til gengæld et stykke vej fra at nå den første milliard ud af et samlet årligt salg på over 100 mia. kr.

Det er ikke mindst meldinger fra nethandelens brancheorganisation FDIH, som har medvirket til at løfte billedet af e-handelens betydning i medierne.

FDIH har imidlertid ikke lyst til at gå ind i en diskussion om, hvordan organisationen når frem til sine tal.
Læs mere om: FDIH
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063