Her er mejeribranchens succeshistorier
Ny brancheanalyse viser, at der er flere solstrålehistorier i den danske mejeribranche, hvor de små er gode til at opfinde egne nicheområder.
Ganske vist er antallet af mejerier i Danmark faldet fra cirka 1.500 i 1950 til de nuværende 60 aktører. Og ganske vist sidder et enkelt mejeri (Arla) på hele 93 procent af markedet.
Men netop den trængte situation har tvunget de resterende aktører på markedet til at tænke kreativt, når det kommer til at finde deres helt egen niche.
Fed flødeis og jerseyko-kakao
Et eksempel er Aabybro Mejeri, som blandt andet har slået sig op på at lave en energitæt flødeis til ældre og syge, der er underernærede. Isen afsættes blandt andet til hospitaler, hospices og plejehjem.
Et andet eksempel er det økologiske mejeri Øllingegaard, som blandt andet laver en chokolademælk, hvor mælken stammer fra jerseykøer.
Frygter udlandet og afgifterne
De mindre mejeriers evne til at opfinde nicheområder er medvirkende til, at de 22 udvalgte mejerier i Berlingskes brancheanalyse sidste år kunne fremvise en bundlinje på 1.371 mio. kr. mod 1.118 mio. kr. i 2008/09.
Især to ting bekymrer dog mejerierne som helhed: konkurrencen fra de udenlandske mejerier er stigerne – og så kan afgifterne på fedt og sukker komme til at gøre konkurrenceforholdene endnu sværere.