23948sdkhjf

Fedtskat gav bagslag

Antallet af reklamer for fedtholdige produkter steg efter indførelsen af fedtskatten sidste år.
Hvis formålet med fedtskatten var at gøre varerne dyrere – og dermed mindre attraktive for forbrugerne – gav indførelsen umiddelbart bagslag.

Det viser en gennemgang af supermarkedernes trykte reklamer, som Etilbudsavisen.dk har lavet for Søndagsavisen.

Her har man undersøgt, hvor mange gange Lurpak, Kærgården, Bakkedal, Riberhus, Oma og Kim's var på tilbud i supermarkederne før og efter, fedtskatten blev indført i oktober og sammenlignet resultatet med året før.

Mens 59 af de undersøgte varer var på tilbud i 2010, steg tallet i 2011 til 82 i fedtskattens første måned.

- Alle var meget opmærksomme på fedtskatten, og det udnyttede supermarkederne til at trække kunder i butikken. De brugte smør som slagtilbud, for det var folk tunet ind på, siger Jørgen Dejgård Jensen, der er seniorforsker ved Fødevareøkonomisk Institut ved Københavns Universitet til Søndagsavisen.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078