Nakskov-firma ser potentiale i USA’s jøder
Den økologiske frihandelsaftale mellem EU og USA kan vise sig at være en gylden mulighed for Nakskov Mill Foods.
- Selv om amerikanerne generelt ikke lever sundt, så er jeg sikker på, at der vil komme øget fokus på sundhed. Og danske fødevarer har et godt ry, så jeg tror helt sikkert, at der er muligheder i det amerikanske marked på sigt. Måske især for vores glutenfri varer, siger marketingchef Michael Corfixen til Maskinbladet.
Især en særlig gruppe af amerikanere kan vise sig interessant for den økologiske Nakskov-virksomhed.
- Vi er allerede i gang i Israel med vores kosher-corn flakes. Og når man kan forklare, at man er i Israel, så åbner der sig en række andre områder, hvor der bor mange jøder, siger salgschef Anne Marie Skriver.
Mange barrierer
Hun glæder sig derfor over, at flere af de mange barrierer i forhold til salg af økologiske varer i USA er væk.
- Problemet med at eksportere til USA er for det første, at man skal have tårnhøje forsikringer i forhold til fødevaresikkerhed, som vi allerede har måttet investere i til det britiske marked. Det skal så fordobles, hvis man også vil ind på det amerikanske marked, opridser Anne Marie Skriver situationen og fortsætter:
- For det andet kræves en særlig amerikansk øko-certificering. Og vi har jo allerede en hel række europæiske certificeringer. Så hvis en handelsaftale kan løse det sidste problem, så ville det være super.
I første omgang koncentrerer Nakskov Mill Foods sig dog om Fjernøsten, mens USA kan komme på tale som fokusområde senere.