Her er slikbranchens største udfordringer
Se her, hvad der udfordrer slikproducenterne i fremtiden ud over fedtafgiften og grænsehandel.
Overordnet set er det formentlig den største udfordring for landets slikproducenter, som siden 2006 har oplevet en generel aktivitetsnedgang, ifølge en brancheanalyse foretaget af Berlingske.
Udviklingen afspejler sig til dels i de afgifter, som fortsat indføres fra politisk side, og som i form af eksempelvis fedtafgiften fra februar vurderes at forøge branchens udgifter med, hvad der svarer til 1 procent af de samlede lønudgifter.
Slikdirektør: Lovgivningen er dobbeltmoralsk
Afgifterne er samtidig med til at øge grænsehandlen i både Tyskland og Sverige, hvilket i sidste ende går ud over sliksalget herhjemme.
Men en helt tredje faktor er en lige så stor udfordring for de danske slikproducenter anno 2012 – og det er de konservative forbrugere.
- Supermarkederne melder, at de har svært ved at sælge nyt, sundt slik. Forbrugerne vil have det, de kender – usundt eller ej. Derfor ender langt det meste udvikling med såkaldt »line extensions«, altså videreudvikling af eksisterende produkter, konkluderer Berlingske brancheanalysen, hvor blandt andre LEAF og COOP Danmark har bekræftet postulatet.
Antallet af ansatte falder
Tendensen går derfor mod yderligere forbrugerinddragelse i form af smagspaneler, Facebook-grupper og så videre.
Endelig skal det med, at 14 procent af medarbejderne i slikbranchen (svarende til 365 personer) har mistet jobbet over de tre år, brancheanalysen strækker sig.
Og efter perioden har LEAF så lukket sin fabrik i Slagelse, hvor op mod 200 medarbejdere har mistet deres job.