Coca-Cola ramt af lavere sodavandssalg
Sidste år har amerikanske Coca-Cola haft et fald i salget af sodavand. Det har givet en lavere omsætning for den amerikanske læsedrikproducent, der som følge deraf også har tjent færre penge.
Det viser det årsregnskab, som Coca-Cola onsdag har offentliggjort.
Samlet ender overskuddet for 2020 på 47,6 milliarder kroner. Det er et fald på 14 procent i forhold til året før. Med til at trække overskuddet ned har været et fald i omsætningen, der er gået tilbage med 11 procent til 202,5 milliarder kroner.
Coca-Cola står bag en række forskellige sodavandsbrands. Foruden Coca-Cola og afarter som Coca-Cola Zero og Coca-Cola Light ejer selskabet brands som Fanta og Sprite.
Af regnskabet fremgår det, at produktkategorien sodavand har oplevet et fald på fire procent i løbet af året.
Faldet kan ifølge Coca-Cola selv primært forklares med coronapandemien, der har lagt pres på dele af salget i Nordamerika og Vesteuropa.
Det hænger blandt andet sammen med, at butikker og restauranter har måttet holde lukket under pandemien, og der derfor ikke er blevet solgt sodavand. Omvendt har Coca-Colas sodavand nydt godt af en positiv udvikling i nyere markeder som Kina, Brasilien og Nigeria, viser regnskabet.
I år har den amerikanske læskedrikproducent forventning om at kunne øge sin omsætning i forhold til 2020.
- Mens der på den korte bane fortsat er en del usikkerhed, så står vi godt til at rejse os stærkere fra krisen, siger James Quincey, administrerende direktør hos Coca-Cola, til regnskabet.
/ritzau/