23948sdkhjf

Scanding sikrer pumpeproducent succes i Danmark

Agenturvirksomheden fra Grenaa har gjort det danske marked attraktivt for den tyske pumpeproducent Bornemann.
Tyskland, Holland og Danmark. Det er rækkefølgen på de tre lande i Europa, hvor Bornemanns dobbelte skruepumpe er mest populær målt på antal solgte enheder. En flot dansk placering, især når man tager i betragtning, at pumpen forhandles i de fleste europæiske lande – også i Frankrig og Italien. Direktør og stifter af Scanding, Palle Müller-Hansen, var dog i besiddelse af en sund portion skepsis første gang, han blev præsenteret for pumpen.

- Vi stiftede første gang bekendtskab med skruepumpen på Food Tech messen i Herning i 2008, og jeg tvivlede ærlig talt på, om den var i stand til det, som Bornemanns repræsentant sagde. Det lød næsten for godt til at være sandt, så jeg gik i tænkeboks, udtaler Palle Müller-Hansen.

Kunder fik pumpen på prøve
Meldingen fra tyskerne var, at den dobbelte skruepumpe var selvansugende til et vakuum indtil 0,8 bar, når den var fyldt, og med et spænd i pumpehastighederne fra under 100 op til 3600 rpm var den samme pumpe anvendelig til flere forskellige produkttyper. Der blev også lagt stor vægt på pumpens hygiejniske egenskaber.

Palle Müller-Hansen valgte efter grundige overvejelser at tage Bornemann pumpen med på Scandings produktprogram, og det stod hurtigt klart, at det var en god beslutning.

- Min skepsis blev gjort til skamme, og nu stod vi med en ganske unik pumpe til den sanitære industri. Men da markedet på daværende tidspunkt var præget af krisestemning, lagde vi en anderledes salgsstrategi for at komme i gang, siger Palle Müller-Hansen.

Scanding valgte ganske utraditionelt at tilbyde pumpen til potentielle kunder med en indbygget prøveperiode. Var kunden ikke tilfreds, kunne pumpen leveres tilbage, og det var en strategi, der blev taget godt imod.

Økologisk mejeri blandt de første
Det økologiske Thise Mejeri i Roslev ved Skive var en af de første virksomheder til at få pumpen på prøve. De havde længe haft problemer med deres eksisterende pumper, som havde svært ved at flytte tyktflydende mælkeprodukter samtidig med, at de blev behandlet skånsomt.

Kort inde i prøveperioden var mejeriet dog ikke i tvivl om effektiviteten. Det har i dag udmøntet sig i, at der står Bornemann på de fem pumper, som beskæftiger sig med Thises produkter af høj viskositet som yoghurt, ost og smør.

- Thise var blandt de første, og i dag har vi solgt pumper til mange forskellige brancher, og interessen vokser. Vi kan mærke, at kunderne taler sammen og anbefaler den til hinanden. Vi har som mange andre virksomheder også været ramt af krisen, men Bornemann agenturet har været med til at få os godt igennem nogle udfordrende år. Omvendt har vi åbnet døren for Bornemann til det danske sanitære marked. Så begge parter er meget glade for samarbejdet, udtaler Palle Müller-Hansen.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094