23948sdkhjf

Teknologisk Institut investerer overskud i udvikling

Teknologisk Institut vil fremover bruge flere ressourcer på nye avancerede laboratorier og test- og udviklingsfaciliteter.
I 2011 har Teknologisk Institut opnået en omsætning på 981 mio. kr. mod 963 mio. kr. sidste år. Resultatet for 2011 er et overskud på 35 mio. kr. Det er et flot resultat, som skal ses i lyset af, at Instituttets medarbejdere har været effektive og ydet en rigtig god indsats i årets løb, vurderer administrerende direktør Søren Stjernqvist, som ikke vil lade pengene stå i banken. De skal bruges på at udvikle nye teknologier, produkter og processer, som skal ud og gøre gavn på danske arbejdspladser.

- Dansk erhvervsliv har brug for os, særligt i en krisetid, og vi føler et stort ansvar for at løfte Danmarks små og mellemstore virksomheder ud af krisen. Det skal ske gennem innovation, forskning og fokus på kundernes produktivitet, siger Søren Stjernqvist og understreger, at Instituttets fornemste rolle er at bidrage med globalt førende teknologisk viden til de mere avancerede og komplekse dele af produktudviklingen og produktionen, som ikke er så ligetil at flytte ud af Danmark.

- Vi vil bruge overskuddet fra 2011 på ny forskning og investering i nye avancerede laboratorier og test- og udviklingsfaciliteter – og her skal fremtidens teknologier udvikles og afprøves, inden de er klar til at bringes i anvendelse i virksomhederne og samfundet, fortæller Søren Stjernqvist.

Åbne innovationsformer skaber lys forude
Søren Stjernqvist mener, at danske virksomheder kan overleve og måske ligefrem vinde på krisen ved at være åbne over for nye samarbejdsrelationer og strategiske partnerskaber:

- Hver eneste dag er vores specialister ude at afprøve nye modeller til at sikre innovationsevnen, produktiviteten og anvendelsen af nye innovationsformer i små og mellemstore danske virksomheder. Ved at involvere samarbejdspartnere, kunder og andre interessenter hjælper vi virksomhederne med at afprøve og generere ny viden og nye teknologier. Åbne samarbejder og strategiske partnerskaber kan give danske fremstillings- og servicevirksomheder og højteknologiske virksomheder adgang til flere ideer og en større indsigt i markedet og herved bedre mulighed for at udvikle nye produkter og services, slutter Søren Stjernqvist.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094