Rynkeby mistede markedsandele - nu skal juicefabrikanten være mere moderne
Juicevirksomheden Rynkeby på Fyn måtte i 2020 se omsætningen dykke fra 923 til 849 millioner kroner, mens overskuddet før skat endte på 11,1 millioner kroner mod 20,1 millioner året før.
Efter skat måtte Rynkeby se resultatet gå fra 12,1 til 1,1 milllion kroner.
Direktør Ivan Thyregod, der tiltrådte i oktober sidste år, peger på, at covid-19 naturligvis ligger bag en mærkbar andel af tilbagegangen på både top- og bundlinje, idet sygdommen medførte omfattende nedlukninger hos Rynkebys kunder i eksempelvis hotelbranchen.
Men han fremhæver også, at det kun er en del af forklaringen, og at det er nødvendigt at se nærmere på virksomhedens salgs- og marketing-aktiviteter for at sikre en stærkere tilstedeværelse på markedet.
Markedsdata fra Danmark viser således, at markedet for juice, smoothies og nektar voksede med fem procent i værdi i 2020 - men at Rynkeby Foods' brands mistede markedsandele og gik fra 26,3 til 24,8 procent af markedet.
- Vi skal have gjort vores mærker langt mere nutidssvarende - så de passer til, hvor forbrugerne er i dag, siger Ivan Thyregod til Food Supply.
- Hvad indebærer det?
- Det betyder, at vi blandt andet skal have set på emballagen, på vores kommunikationstilgang og på de medier, vi bruger. Det kan være sociale medier, og det kan være det sprog, vi benytter os af. Der er nok at se til, bemærker direktøren.
Når der nu bliver sat mere ind på salg og markedsføring, betyder det dog ikke, at der skal ansættes flere medarbejdere i de funktioner.
- Nej, men vi stiller skarpere på kompetencerne og får strømlinet vores tilgang til det, lyder det fra Ivan Thyregod.
Ned med 40 procent
Om nedgangen i salget i 2020 nævner han, at det ud over hotellerne var blandt andet salget til skoler og institutioner, der var med til at trække ned i forbindelse med corona.
- I de hårdest ramte måneder mistede vi 40 procent af det salg. Og i modsætning til mange andre i fødevarebranchen har vi ikke været så heldige, at salget bare er rykket over i retail-sektoren, konstaterer Ivan Thyregod.
Af regnskabet fremgår, at tilbagegangen generelt især skyldes udviklingen for kølet juice, hvor der har været særligt hård konkurrence.
Når Ivan Thyregod ser frem i tiden, regner han med langt bedre tider, men formentlig først i 2022.
- Vi har en forventning om hurtigst muligt at finde tilbage til niveauet fra 2019 og så komme videre derfra. Det sker ikke i 2021, hvor corona jo også spiller ind, men når vi kommer med 2022-regnskabet, skulle både top og bund gerne være på 2019-niveau. Og også gerne bedre end det, håber Rynkeby-direktøren.
Juicefabrikanten i Ringe blev i 2016 solgt af Arla Foods til den tyske Eckes-Granini-koncern. Siden da er der blevet investeret et trecifret millionbeløb i nyt produktionsudstyr, ikke mindst i forbindelse med, at Eckes-Granini flyttede produktionen af friskpresset juice med navnet Brämhults fra Sverige til Fyn.
mio. kr. | 2020 | 2019 |
---|---|---|
Nettoomsætning | 849,4 | 922,7 |
Resultat af primær drift | 15,9 | 27,8 |
Resultat før skat | 11,1 | 20,1 |
Årets resultat | 1,1 | 12,1 |
Balancesum | 951,1 | 962,9 |
Egenkapital | 695 | 694 |
Antal ansatte | 248 | 259 |
Regnskabsåret blev afsluttet 31. december 2020 |