Fedtafgiften mindsker ikke fedtsalget
Forbrugerne er blevet mere prisbevidste, men salget af fedtholdige produkter er ikke faldet som følge af afgiften.
I den anledning har Ritzau bedt FDB om at analysere på forbrugernes indkøbsvaner, og her er konklusionen klar: Mens flere forbrugere tænker lidt mere over prisen, er salget af fedtholdige varer ikke faldet.
Ifølge Landbrug & Fødevarer koster fedtafgiften en dansk familie med to børn cirka 1.000 kroner ekstra om året. Og det har ikke den store betydning, mener forbrugerpolitisk direktør i Coop, Mogens Werge:
- Men det er helt klart, at har du et begrænset budget, så kan det mærkes. Og så går folk i stedet over til at købe de billigere produkter som eksempelvis kød med et højere fedtindhold end tidligere, siger han ti Ritzau.
Læs også: Folketinget vedtager omstridt fedtafgift
Samme melding kommer fra Arla, som nu sælger to procent mindre ost end før fedtafgiftens indførelse 1. oktober sidste år.
- Folk er ikke begyndt at vælge fedtfattig ost, når de står ved køledisken. De vil stadig havde en ost, der smager af noget - og de køber nu i stedet en billigere ost men med samme fedtprocent, siger Jakob Knudsen, marketingchef i Arla.
Samme sted er salget af smør- og blandingsprodukter faldet med 5,5 procent, men heller ikke det er ensbetydende med, at danskerne spiser mindre fedt end tidligere, mener marketingchefen.
- En del af salget af smør er flyttet over i grænsebutikkerne. Og vi kan se, at vi også sælger mere smør og blandingsprodukter, når der kører kampagner. Så folk er helt klart meget prisfølsomme, siger Jakob Knudsen.