23948sdkhjf

Sildedirektør fik både ned- og optur

Som direktør for fiskemelproducenten FF Skagen måtte Johannes Pallson i 2020 indkassere et underskud på 28 millioner kroner.

Den skuffelse bliver dog langt hen ad vejen opvejet af, at han som direktør for datterselskabet Scandic Pelagic kan notere sig et 2020-overskud på 33,2 millioner kroner, en fremgang på næsten 14 millioner sammenlignet med året før. Omsætningen steg fra 760 til 792 millioner.

- FF Skagen og Scandic Pelagic er jo i to totalt forskellige brancher, og hos Scandic Pelagic fik vi simpelthen ramt rigtig godt på fordelingen af vores fem produktgrupper, konstaterer Johannes Pallson.

Alle produkter hos Scandic Pelagic handler om sild, med marinerede/syrnede sild som den største aktivitet. Den udgør ifølge direktøren godt 60 procent af omsætningen, mens resten er fordelt på frosne sild, ferske sild, matjessild og silderogn.

Effektiviseringer og frasalg

Ifølge regnskabet gik det sidste år bedre end forventet for to af produktgrupperne og dårligere end forventet for to andre. Af hensyn til konkurrencesituationen ønsker Johannes Pallson ikke at oplyse, hvilke grupper der er tale om. 

- Resultatet hænger også sammen med, at vi har fået effektiviseret. Men en god del af fremgangen skyldes de to produktgrupper, hvor vi gik frem, konstaterer han.

Det spiller desuden positivt ind, at Scandic Peligic i 2020 afhændede selskabet Scandic Pelagic Västervik i Sverige til Västkustfisk SVC. Den svenske afdeling havde i 2019 trukket regnskabstallene ned.

Scandic Pelargic med cirka 200 medarbejdere købte i 2020 omkring 100.000 tons sild, som blev behandlet på fabrikkerne i Skagen og Ålbæk. Og alt, der ikke kunne bruges dér, blev solgt til moderselskabet FF Skagen og omdannet til fiskeolie eller fiskemel.

- Så det kan simpelthen ikke blive mere sustainable, fastslår direktøren, som har sat næsen op efter et mindst lige så godt Scandic Pelagic-resultat i indeværende år som i 2020.

Scandic Pelagic og FF Skagen deler ud over direktør også en fælles økonomiafdeling, mens de to virksomheder har hver sin salgsafdeling. 

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094