Kæder dropper Danish Crown-klimamærke efter anklager om greenwashing
Med tekster som "Klimakontrolleret gris" og "Dansk gris er mere klimavenlig, end du tror" har Danish Crown markedsført flere af virksomhedens produkter som klimavenlige.
Det er kommet Greenpeace for øre, og det har resulteret i, at miljøorganisationen nu har klaget over Danish Crown til Forbrugerombudsmanden for brud på markedsføringsloven.
Det har Lidl nu taget konsekvensen af og fjernet de Danish Crown-produkter, der bærer "Klimakontrolleret gris"-mærkatet.
Også hos Coop vil produkter med mærkatet ikke længere være at finde i køledisken. Det skriver Børsen.
Kunde skal kunne stole på produkt
Hos Greenpeace har man aktivt modkæmpet kampagnen gennem en mod-kampagne, hvor aktivister har påklistret produkterne med blandt andet "Advarsel: Greenwashing"-klistermærker.
Greenwashing indebærer, at man forsøger at fremhæve sit produkt som klimavenlig - også selvom det ikke er det -, og det er altså på den baggrund, at Greenpeace har klaget til Forbrugerombudsmanden med henvisning til, at kampagnen er vildledende og i strid med markedsføringsloven.
Hos Lidl vil man afvente situationen lidt endnu, men har altså foreløbigt trukket produkterne tilbage.
- Det afgørende for os med det og alle andre mærkninger er, at kunden skal kunne stole på produktet. Hvis der er tvivl om en mærkning, så vælger vi at sætte det i bero. Det valgte vi at gøre efter at have talt med parterne, siger kommunikationschef hos Lidl Danmark, Morten Vestberg, til Børsen.