Sønderjysk kultsodavand er sendt på tænkepause
Siden 1920’erne har bryggerikoncernen Fuglsang fremstillet sodavanden Chabeso, der har opnået en næsten kultlignende status blandt sodavandsdrikkere i det sønderjyske. Men nu kan det snart være slut.
Det skriver JydskeVestkysten, der har undersøgt sagen på baggrund af en læserhenvendelse.
Læser Carl Heydenreich havde nemlig bemærket, at hans sædvanlige Chabeso-leverandør ikke længere var leveringsdygtig, og rygtet ville, at bryggeriet gik i overvejelser om at udfase den lokalkendte drik.
Det rygte bekræfter Kasper Ryttersgaard Jacobsen, adm. direktør i Unibrew, der i maj købte bryggeriet Fuglsang. Til avisen fortæller han, at Chabeso-produktionen i øjeblikket er stoppet, mens koncernen finder ud af, hvilke produkter i Fuglsang-sortimentet, man vil satse på.
– Det er dog vigtigt for mig at understrege, at der er et meget respektfuldt samarbejde omkring det arbejde, men det er klart, at når en virksomhed som Fuglsang skal integreres i Unibrew, som er en sammenslutning af 33, nu 34, bryggerier, så giver det et rigtig stort sortiment. Her kigger vi på, hvordan vi kan spille mærkerne bedst muligt. Der kan selvfølgelig være produkter, som det ikke længere giver meningen at have, og der kan være andre, som skal udvikles, og der vil også komme nye produkter til under Fuglsang-mærket. Allerede i år begynder vi at investere markedsføringsmæssigt, fordi der er en række Fuglsangprodukter, som vi ønsker bliver nationale produkter, udtaler Unibrew-direktøren.
Ifølge avisen er det især mixer-sortimentet, der er under overvejelser, mens de forskellige sodavand fra Frem også skal vurderes. Chabesoens fremtid forventes at være afgjort til august.