Corona rammer småkageproducent hårdt
Corona-krisen har gjort ondt på småkageproducenten Kelsen Group.
Med generelle rejserestriktioner og dertilhørende logistikproblemer verden over har salget været hårdt ramt i flere markeder.
Adm. direktør hos Kelsen Group Mads Waagepetersen fortæller, at de har mistet omsætning for mindst 100 millioner kroner. Blandt andet har problemerne ført til et manglende salg på et af virksomhedens største markeder, Hong Kong, hvor varerne især er populære blandt kinesiske turister.
Kelsen Group har sat sig et mål om at øge omsætningen med 30 procent over tre år, og det går den forkerte vej, idet seneste regnskab viser en lille tilbagegang, så omsætning ligger på 876 millioner kroner mod 957 millioner kroner året før.
Også USA er et vigtigt marked for Kelsen Group, og her har logistikproblemerne også givet sig til kende.
- Det har været en udfordring overhovedet at få plads på containerskibene. Fragtraterne er steget voldsomt, og når skibene er nået frem, har det været vanskeligt at få varerne i land – især på vestkysten. Vi begyndte derfor at sejle varerne til hele landet ind via New York, men løb så ind i mangel på lastbiler. Det er lykkedes at holde salget i USA på et uændret niveau, men ambitionerne om vækst er foreløbig ikke indfriet, siger Mads Waagepetersen til Finans.
Direktøren understreger dog, at ambitionerne om at øge omsætningen med 30 procent stadig er intakte.