Mums vinder over Dumle i retsopgør om slikkepinde
En strid i slikbranchen er endt med, at Spangsberg Chokolade uforstyrret kan fortsætte med at sælge og markedsføre produktet Mums.
Sø- og Handelsretten har tirsdag afsagt kendelse om, at karamelslikkepinden ikke ligner produktet Dumle så meget, at der skal nedlægges et midlertidigt forbud eller gives et påbud.
Producenten af Dumle, Fazer Denmark, har tabt. Selskabet mente, at Mums lå alt for tæt på Fazers produkt, blandt andet med hensyn til emballagens design.
Både den ene og den anden slikkepind består af karamel, som er overtrukket med chokolade.
Striden begyndte, da Mums blev lanceret sidste efterår. Dumle gik til modangreb med et såkaldt advarselsbrev om, at såvel produktet som emballagen lå for tæt på.
Samme maskine
Spangsberg rettede delvist ind og ændrede emballagen en smule. Men opgøret rullede videre til Sø- og Handelsretten.
Her konstaterer dommerne for det første, at Fazer ikke har opnået hverken varemærkeret eller kendetegnsret til selve formen på slikkepinden.
De lægger også vægt på, at produkterne er fremstillet på den samme maskine i Gdansk i Polen.
Ejeren af maskinen blev nervøs, da Fazer annoncerede et stop for salget af Dumle, og han kontaktede derfor Spangsberg, fremgår det af den 87 sider lange kendelse.
Udseendet af slikkepinden - med den ru chokoladeoverflade - kan ikke ændres uden at bygge maskinen om.
Selve opskriften på Dumle tilhører Fazer - men det er ikke den hemmelige fordeling af ingredienserne, som er tema i forbudssagen.
Retten siger, at Dumle ikke har været solgt i så unik en emballage endda. Derimod er indpakningen del af et såkaldt fællessprog på markedet for karameller og chokolade, og derfor er der ikke eneret.
Selv om der "er visse ligheder mellem emballagerne", når retten frem til, at Mums sælges i poser, som adskiller sig så meget fra Dumles poser, at der ikke er risiko for forveksling.
Spangsberg frifindes for at have handlet i strid med god markedsføringsskik ved lanceringen og det fortsatte salg, ligesom selskabet tilkendes sagsomkostninger på 266.000 kroner.
I øvrigt fremgår det, at Spangsberg har høje forventninger til slikkepinden. Omsætningen over to år kan komme op på 20 millioner kroner.
/ritzau/