Coop stiller nu skrappe klimakrav til fødevareleverandører
Hvis man er storleverandør hos Coop, så skal man også forpligte sig på at reducere klimapåvirkningen.
Så enkelt kan det siges, efter Coop har sat et krav til sine største leverandører om, at de skal tilslutte sig det internationale Science Based Targets initiative (SBTi), som Coops klimahandlingsplan i fjor blev godkendt af.
Med det nye krav skal alle Coops leverandører, der leverer varer for over 100 millioner kroner årligt, inden 2025 tilslutte sig SBTi.
Sender et signal
Coop har allerede med sin klimahandlingsplan fastslået, at koncernen inden 2030 vil reducere klimapåvirkningen fra egen drift med 91 procent, men nu skal leverandørerne altså også være med, mener Coop.
- Den største klimapåvirkning i Coops samlede værdikæde stammer fra produktionen af de fødevarer, vi sælger. I vores klimaplan har vi sat mål for at reducere denne påvirkning med 16 procent, målt i absolutte reduktioner, inden 2030, siger koncernchef Per Thau.
Han anerkender også, at det kan blive en svær opgave for leverandørerne men tror på, at de vil følge trop.
- En del af vores store leverandører er allerede forpligtet sig igennem SBTi, og andre har opsat egne klimamålsætninger. Vi anerkender det store arbejde, fødevareleverandører både herhjemme og rundt om i verden gør for at mindske deres klimabelastning, men vi ønsker med denne udmelding, at sende et signal i markedet om, at det fremover vil være en forudsætning for de store producenter, for at levere fødevarer til os, siger Per Thau.
Han uddyber, at man på længere sigt også vil stille krav til leverandører, der leverer for mindre end 100 millioner kroner.
Opbakning hos leverandører
Hos Mærkevareleverandørerne (MLDK), der repræsenterer de store dagligvareproducenter, er CSR & Public Affairs Manager Mogens Werge fuld af opbakning til Coops initiativ.
- MLDKs medlemsvirksomheder er allerede i fuld gang med en transformation af måden, de producerer fødevarer. Derfor støtter vi op om Coops klimaambition, som vi mener kan være et forbillede for, hvordan kæder og producenter sammen kan gå forrest i klimakampen og skabe nogle markante og mærkbare klimaforbedringer.
En af de store mærkevareleverandører, Orkla Danmark, der blandt andet står bag Beauvais, Kims, Bähncke og Den Gamle Fabrik, hilser også Coops udmelding velkommen.
- Bæredygtighed med udgangspunkt i FNs verdensmål er en del af vores forretnings-DNA, og vi arbejder selv ud fra SBTis validerede mål. Derfor vil det også være helt naturligt for os at indgå en tæt dialog og samarbejde med Coop om klimareducerende tiltag. Vi ser frem til at bidrage med ambitiøse forbedringer af klimapåvirkningen fra vores egne produkter og fødevareproduktion, siger CEO for Orkla Danmark Carsten Hänel.