Coop hæver omsætningen men tjener mindre
Coop er som flere andre af landets dagligvarevirksomheder landet på jorden igen efter et 2020, der slog alle rekorder.
Koncernen, der blandt andet omfatter kæderne Kvickly, Brugsen og Coop 365 Discount, øgede godt nok omsætningen sidste år til godt 46 milliarder kroner - en stigning på 1,5 milliarder.
Men driftsresultatet kunne ikke helt følge med. Det endte ifølge Finans på 585 millioner kroner, hvilket er noget lavere end 906 millioner kroner, som blev opnået i 2020.
- Det er et tilfredsstillende resultat, der afspejler, at det er blevet hverdag i dagligvarehandlen igen.
- I 2020 var grænserne lukkede, de fleste arbejdede hjemme, og restauranterne var ikke åbne. Det gav som bekendt medvind for dagligvarehandlen.
- Så det er naturligt, at vi ikke fortsætter på samme høje niveau, siger bestyrelsesformand Lasse Bolander.
Resultatet afspejler også, at Coop i det forgange år har investeret mange penge i at omdanne nødlidende Fakta-butikker til Coop 365 Discount.
Når det gælder 2022, er udsigterne for Coop forholdsvis dystre, hvis man spørger administrerende direktør Kræn Østergaard Nielsen.
Han forudser, at den stigende inflation får negativ indvirkning på forretningen.
- Det trækker den forkerte vej med stigende omkostninger til os, danskerne og leverandørerne, og et marked, der falder markant i volumen lige nu. Det kræver en forandring, og hvis vi kigger på, hvordan vores kunder agerer, er det historisk bekymrende, siger han til Finans.
Coop har blandt andet i forbindelse med påsken konstateret, at danskerne prioriterer at indhente det forsømte i form af rejser og at spise ude, hvilket koster omsætning i supermarkederne.
I torsdags meldte Coop ud, at man vil spare 200 millioner kroner, blandt andet i form af afskedigelser.
/ritzau/