Afgifter kostede millioner på Cults bundlinje
Den danske læskedriksproducent kom ud af 2011 med tocifret millionunderskud. 2012 tegner dog langt bedre.
- Det var flere millioner flasker, vi skulle af med. Der kunne man altså nogle gange købe en flaske for 5 kr. i butikken, og når afgifter for en flaske er næsten 6 kr., og butikken skal tjene penge, så kan du godt regne ud, hvem der kommer til at sætte penge til på det, siger bestyrelsesformand hos Cult, Brian Sørensen, til Børsen.
Fire nye markeder i 2012
De to faktorer kan i den grad aflæses i Cults 2011-regnskab, hvor man kom ud med et dundrende underskud på 11,3 mio. kr. Udover de forhøjede afgifter er regnskabet også negativt påvirket af en sag med en tidligere medarbejder, der ifølge Cult har begået underslæb i millionklassen – en sag der dog endnu ikke har været for retten.
Til gengæld ser Brian Sørensen mere positivt på 2012, hvor han godt tør love sorte tal på bundlinjen igen. Allerede nu er salget nemlig steget med 15 procent i Danmark og med 30 procent på eksportmarkederne.
Og netop eksportmarkederne ser bestyrelsesformanden som nøglen til fremtidens vækst. Til efteråret bliver Cults produkter lanceret i Australien, Spanien, Frankrig og England, hvilket betyder, at antallet af eksportmarkeder når op på 20.