23948sdkhjf

Kompliceret og dyrt at sælge til det offentlige

Med en indkøbsvolumen på 290 mia. kr. årligt er den offentlige sektor et vigtigt marked for mange virksomheder. Men ifølge en ny undersøgelse fra DI Handel oplever virksomhederne, at det bliver stadig mere kompliceret og dyrt at handle med det offentlige.
Flere end otte ud af ti virksomheder oplever, at udbudsprocesserne er blevet mere komplicerede de seneste tre år. Og over halvdelen oplever, at omkostningerne ved udbud så som advokatbistand, rådgivning og udbudsspecialister er steget over samme tidshorisont.

Unødigvendige digitale krav
Et eksempel er, at der bliver stillet unødvendige digitale krav om eksempelvis e-platforme og e-kataloger. I den forbindelse angiver 61 procent af virksomhederne, at det er mere tidskrævende at udarbejde tilbud til offentlige kunder end til private kunder.

- Der er en udbredt frygt for at begå fodfejl i forhold til udbudsreglerne. Det betyder desværre så, at mange for en sikkerheds skyld fylder ekstra på af dokumentationskrav og den slags. Det er klart, at det lægger beslag på mange ressourcer med nye krav, som især mindre virksomheder kan have svært ved at håndtere, forklarer branchedirektør i DI Handel, Lars William Wesch.

Styrer uden om den offentlige sektor
En anden udfordring er, at den manglende fokus på kvaliteten i produktspecifikationer og beskrivelser af krav til service og distribution i udbudsmaterialet.

- Det giver udfordringer for de leverandører, der skal byde, når de først skal have opklaret en lang række spørgsmål om produktbeskrivelser og andet i udbudsmaterialet, mener Lars William Wesch.

Konsekvensen er, at virksomhederne trods potentialet styrer uden om den offentlige sektor. Kun 9 procent af de virksomheder, der ikke allerede leverer til det offentlige marked, har planer om at komme ind på det offentlige marked. Det er ganske enkelt blevet for omkostningsfuldt at byde på de offentlige opgaver.

Ensartede krav og definitioner
Ifølge Lars William Wesch er der mange ting, der med fordel kan indrettes bedre, så det bliver lettere for virksomhederne at byde på opgaverne - samtidig med, at reglerne overholdes.

- Det er vigtigt, at de offentlige indkøbere stiller samme krav og bruger de samme definitioner. Og så er der generelt brug for langt mere leverandørinvolvering og for, at de offentlige indkøbere lytter mere til handelsvirksomhederne, slår branchedirektøren fast.

DI Handels medlemsundersøgelse er lavet blandt 667 medlemmer, hvoraf 171 har besvaret undersøgelsen.

Kilde: Dansk Industri - http://www.di.dk

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109