Coop går over til statens dyrevelfærdsmærke
Nu bliver det enklere for kunderne at finde de varer, hvor der er taget hensyn til dyrevelfærd. Fremover vil der kun findes ét mærke.
Efter at have haft sin egen mærkningsordning, der består af 1-4 hjerter, gennem de seneste fem år, har Coop besluttet at skifte til den statslige ordning, der består af 1-3 hjerter. Det sker fra 1. januar 2023.
- Vi skabte vores egen ordning i 2016, fordi vi ville øge dyrevelfærden og give vores kunder mulighed for at vælge bedre dyrevelfærd til. Dengang var statens mærke Bedre Dyrevelfærd endnu ikke lanceret, siger CSR-chef i Coop, Thomas Roland, i en pressemeddelelse og fortsætter:
- Nu må vi imidlertid erkende, at vi kan gøre mere for dyrevelfærden ved at være med i den fælles ordning og dér påvirke, hvordan kravene udvikler sig og dermed bidrage til en løbende forbedring af dyrevelfærden. Derfor tilslutter vi os det statslige mærke.
I Coops butikker vil man dog ikke finde grisekød med kun et hjerte i Bedre Dyrevelfærds-mærkningen, for Coop mener fortsat, at det anpriser et for lavt niveau af dyrevelfærd.
Beslutningen betyder også, at de produkter, der hidtil har fået 4 dyrevelfærdshjerter i Coops mærkningsordning, fremover ikke kan få et ”ekstra hjerte” for den ekstraordinære gode dyrevelfærd.
Coop håber med sin beslutning, at markedet for produkter med øget dyrevelfærd vil vokse, og at man i samarbejde med de øvrige partnere i mærkningsordningen vil få revideret kriterierne bag dyrevelfærdsmærket med udgangspunkt i den nyeste forskning i dyrevelfærd, så det kontinuerlige løft af dyrevelfærden i Danmark fortsætter.
/Ritzau/