Bryggerier øjner muligheder på alkoholfrit marked i voldsom vækst

I 2022 blev rekorden for salget af alkoholfri øl slået.
På syv år er markedet i Danmark firdoblet og det globale marked for alkoholfri øl lå i 2022 på næsten 32 milliarder dollars, skriver Børsen.
Derfor har markedet også et særligt fokus hos de danske bryggerier, såsom Carlsberg:
- Markedet har været kraftigt i vækst den seneste årrække, og det er en af vores strategiske prioriteter og et vækstområde. Lige nu fylder alkoholfri øl omkring 4 pct. af vores omsætning globalt, og vi vil drive væksten globalt med hovedfokus på Europa, siger Søren Brinck, der er strategidirektør i Carlsberg, til Børsen.
Fra 2012 til 2021 steg produktionen af alkoholfri øl fra 2,3 millioner liter til 7,3 millioner liter.
Kilde: Bryggeriforeningen
Der bliver også kæmpet intensivt på markedet for alkoholfrit øl blandt de mindre danske bryggerier, fortæller Svaneke Bryghus' administrerende direktør, Steen Jespersen, til FødevareWatch:
- Vi synes selv, vi har en konkurrencemæssig fordel, fordi vi laver så gode øl. Så et af vores strategielementer er at vokse på dont worry. Men i øjeblikket kommer der simpelthen så mange varianter fra andre bryggerier, så vi kæmper også om hyldeplads og markedsandele. Konkurrence er blevet skærpet, fortæller han til mediet.