23948sdkhjf

Bryggerier øjner muligheder på alkoholfrit marked i voldsom vækst

I 2022 blev rekorden for salget af alkoholfri øl slået.

På syv år er markedet i Danmark firdoblet og det globale marked for alkoholfri øl lå i 2022 på næsten 32 milliarder dollars, skriver Børsen.

Derfor har markedet også et særligt fokus hos de danske bryggerier, såsom Carlsberg:

- Markedet har været kraftigt i vækst den seneste årrække, og det er en af vores strategiske prioriteter og et vækstområde. Lige nu fylder alkoholfri øl omkring 4 pct. af vores omsætning globalt, og vi vil drive væksten globalt med hovedfokus på Europa, siger Søren Brinck, der er strategidirektør i Carlsberg, til Børsen.

Fra 2012 til 2021 steg produktionen af alkoholfri øl fra 2,3 millioner liter til 7,3 millioner liter.

Kilde: Bryggeriforeningen

Der bliver også kæmpet intensivt på markedet for alkoholfrit øl blandt de mindre danske bryggerier, fortæller Svaneke Bryghus' administrerende direktør, Steen Jespersen, til FødevareWatch:

- Vi synes selv, vi har en konkurrencemæssig fordel, fordi vi laver så gode øl. Så et af vores strategielementer er at vokse på dont worry. Men i øjeblikket kommer der simpelthen så mange varianter fra andre bryggerier, så vi kæmper også om hyldeplads og markedsandele. Konkurrence er blevet skærpet, fortæller han til mediet.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063