Kvinder er Carlsbergs nye vækstmarked
Carlsberg vil sælge flere øl til kvinderne, som kun udgør 20 procent af bryggeriets salg.
Det siger koncernchef Jørgen Buhl Rasmussen i et interview med den britiske avis, The Sun.
- Vi skal blive bedre til at skabe produkter, som appellerer mere til kvinder. Kvinder kan ikke så godt lide den meget bitre smag, og at øl kan få én til at føle sig oppustet. Der ligger en stor mulighed for os i at skabe flere produkter, der tiltaler kvinder, lyder analysen.
Også flere kvinder i ledelsen
Kvinder repræsenterer bare 20 procent af Carlsbergs globale salg, men målet er at øge andelen til 30 procent over en årrække. Ud over at udvikle produkterne forestiller Jørgen Buhl Rasmussen sig en anden måde at tilgå ølsalget på.
- Om 10 år vil vi måske have supermarkeder, der har hele hyldesektioner med øl kun til kvinder. En decideret kvindeafdeling med produkter, der har en sødere smag, siger han.
Carlsberg har desuden et selverklæret mål om, at 40 procent af de generalforsamlingsvalgte bestyrelsesmedlemmer skal være kvinder i løbet af 2015.