3 gode råd: Sælg flere økologiske fødevarer
Ny forskning fra Aarhus Universitet kaster lys over forbrugernes forhold til økologiske varer.
- Vores undersøgelse viser, at flere husholdninger køber økologisk end tidligere. Til gengæld køber den enkelte forbruger ikke mere økologisk end før, og man er heller ikke så loyal over for et bestemt mærke, siger postdoc Polymeros Chrysochou fra fødevarecenteret MAPP ved Institut for Marketing og Organisation.
Illoyale kunder
Ifølge undersøgelsen er økologiske produkter i dag langt mere udbredte end for få år siden, men det giver samtidig de økologiske producenter en ny udfordring.
- Producenter er udfordret, fordi konkurrencen blandt økologisk mad er høj, og forbrugeren ikke er så loyal. Det økologiske stempel kan fungere som en paraply for alle produkterne, og derfor skifter man oftere mellem dem i forhold til traditionelle madvarer. Og det gælder selv der, hvor tilgængeligheden ikke er et problem, forklarer Polymeros Chrysochou.
Han giver derfor – sammen med MSc i Marketing, Boyan Vassilev, der deltog i projektet, følgende råd til de økologiske fødevareproducenter:
1. Gør dine økologiske fødevarer mere tilgængelige
2. Gør dem mere genkendelige via korrekte og letgenkendelige mærkninger
3. Ræk ud til flere forbrugere og ikke blot dem, der påstår, at de køber økologisk
2. Gør dem mere genkendelige via korrekte og letgenkendelige mærkninger
3. Ræk ud til flere forbrugere og ikke blot dem, der påstår, at de køber økologisk