Klumme: For små til innovation?
Opgørelser over konkurrenceevne viser, at mindre danske virksomheder har et uudnyttet potentiale for innovation. Det er derfor nødvendigt at finde modeller til fremme af innovation i netop disse virksomheder.
Innovation er en nødvendighed for at styrke danske virksomheders konkurrenceevne. Dansk erhvervsliv er kendetegnet ved en stor og dominerende masse af små og mellemstore virksomheder. Opgørelser over konkurrenceevne viser, at mindre danske virksomheder har et uudnyttet potentiale for innovation. Det er derfor nødvendigt at finde modeller til fremme af innovation i netop disse virksomheder.
Mindre virksomheder er ofte kendetegnede ved stor idérigdom og virkelyst. Men de besidder ikke nødvendigvis selv de ressourcer, der skal til for at komme fra idé til færdig løsning. I den store virksomhed er der flere medarbejdere og alt andet lige større kapacitet og flere kompetencer at trække på, ligesom der oftere er tradition for at arbejde sammen med eksterne videnspartnere. Billedet er ikke det samme hos SMV’erne og slet ikke de helt små virksomheder, mikroproducenterne.
Hellere lille og vågen….
Imidlertid har små virksomheder nogle fordele, som de store ikke kan prale af. De små virksomheder har helt indlysende en mindre organisation og den er mere fleksibel, hvilket betyder at den hurtigere kan forfølge nye ideer. Små virksomheder er ofte ledet af ejeren selv, en iværksætter, der brænder for sagen og er dybt engageret i den daglige drift og dermed kender dagligdagen og medarbejderne i virksomheden. Små virksomheder har også den fordel, at de grundet forretningens størrelse vil have en relativt større profit ved succesfuld innovation og dermed har et stærkt incitament til at igangsætte nye tiltag. Spørgsmålet er, hvordan virksomhederne får sat gang i innovationsprocessen og får arbejdet systematisk med ideerne.
Dildakvavit er et eksempel på et produkt udviklet under Videnkuponordningen.
Vidensamarbejde fører til innovationDer findes erhvervsstøtteordninger, der er skræddersyede til netop små og mellemstore virksomheder. Styrelsen for Forskning og Innovation har flere ordninger, der har til sigte gennem vidensamarbejde at fremme innovation i SMV’ere. Vidensamarbejde er vigtigt, da flere undersøgelser viser, at virksomheder, der inddrager eksterne partnere i vidensamarbejde, innoverer mere og har større tendens til at introducere nye produkter.
Ordningerne varetages i praksis af Danmarks ni GTS-institutter, der er specialister på hvert deres felt. AgroTech er det GTS-institut, der har ekspertise inden for innovation i fødevareerhvervet som helhed, det vil sige hele værdikæden fra jord til bord. Instituttet arbejder bl.a. med Videnkuponordningen, en ordning, der giver SMV’er adgang til gratis rådgivning af et GTS-institut. Det er der kommet en del innovative projekter og produkter ud af bl.a. dildakvavit, humleasparges, basilikum på friland og nye rabarbersorter til yoghurt. De deltagende virksomheder er kendetegnede ved at være enten små eller mellemstore og det har været en positiv oplevelse for dem at få nye øjne på virksomheden.
Så virksomhedens størrelse, eller rettere manglen på samme, behøver ikke være en barriere for innovation, måske snarere tværtimod, da de små virksomheder kan drage nytte af de fordelagtige ordninger, der stilles til rådighed.