Krig på kaffemarkedet
Med en vækst i omsætningen på 70 procent om året går det forrygende for det Nestlé-ejede Nespresso, men konkurrenten Ethical Coffee Company er klar til at give Nespresso kamp til stregen.
Nespresso, der står bag de populære espressomaskiner og kaffekapsler, vi kender fra reklamen med George Clooney, stormer frem på det globale marked – og i særdeleshed i Danmark, hvor firmaet onsdag åbnede sin anden danske butik. Nespresso kan således bryste sig af en vækst i omsætningen på 20 procent på globalt plan og hele 70 procent i Danmark, skriver avisen.
Men konkurrenten Ethical Coffee Company har ikke tænkt sig, at lade Nespresso beholde førepositionen.
- Vi vil være globale markedsledere, inden der er gået tre år, og vi går derfor også aggressivt ind i Danmark, siger Jean-Paul Gaillard, direktør for Ethical Coffee Company, til Børsen.
Samarbejder med Dansk Supermarked
Kaffe-kapslerne til Nespressos espressomaskiner sælger firmaet kun i sine egne butikker og via sin hjemmeside – et unikt koncept, som Nespressos danske direktør, Niels Bille, ifølge Børsen ikke mener kan true firmaet.
Men det er netop på dette punkt, Ethical Coffee Company sætter sit angreb ind. For i modsætning til Nespressos kapsler kan kaffe-kapslerne fra Ethical Coffee Company købes der, hvor folk handler sine dagligvarer. En af de kæder, der forhandler Ethical Coffee Company’s kapsler er Dansk Supermarked.
- Vi har oplevet et godt salg, siden vi satte det på hylderne. Nespresso vil ikke sælge os deres kapsler, men vores kunder efterspørger et kapselprodukt til deres maskiner. Derfor har vi valgt at indgå et samarbejde med Ethical Coffee Company, og det samarbejde kan udvides, siger Dansk Supermarkeds indkøbschef for fødevarer, Mette Bonne, til Børsen.