Klumme: Husk at udvikle din forretning
Hvordan sikrer man sig, at virksomheden udvikler sig og ikke bliver overhalet af andre eller helt afviklet?
Selvfølgelig ønsker man som virksomhedsleder eller medarbejder, at virksomheden skal udvikle sig, så den løbende bliver fremtidssikret i forhold til de kommende udfordringer. Men hvordan sikrer man sig, at virksomheden udvikler sig og ikke bliver overhalet af andre eller helt afviklet?
Det er et godt spørgsmål – det kræver vel egentlig bare, at man er bedre end sine konkurrenter eller måske bevæger sig ind på et marked, hvor der ikke er nogen konkurrenter.
Vigtige fokuspunkter
Og man skal jo være opmærksom på, at der er flere veje til at lave en god forretning. Det drejer sig ikke altid bare om at sælge mere. Man kan også sælge det samme eller mindre, men til en højere pris.
Det kan måske lyde let. Hvis det var let, så gjorde alle det vel bare. Så det må jo være svært. Grundlaget for at udvikle sin forretning skal være til stede. Derudover er der nogle ting, som man bør fokusere på inden man træffer beslutninger af strategisk karakter, som rækker mange år frem.
• Man skal lave et grundigt forarbejde inden man tager beslutninger. Tingene skal gennemanalyseres og dokumenteres. Det behøver ikke at forsinke beslutningsprocessen, men det er en god grundregel, at man træffer sine beslutninger på et oplyst og gennemanalyseret grundlag.
• Det er svært at pusle med alene, så derfor afprøv nye idéer og udviklingsplaner på andre, som kan give dig den rigtige sparring. Deltag derfor i netværk, som kan give idéer, relationer, forretningsforbindelser, aftaler og meget mere. Netværket behøver ikke være blandt personer, som arbejder med præcis det samme. Ofte kan nye øjne bedre se mulighederne.
Store virksomheder i en krisesitutation
Det er nu man skal i gang med at udvikle sin forretning. Det er ofte i krisetider, de bedste muligheder viser sig. Hvis noget kan klare sig i svære økonomiske tider, så er det ofte også noget som bliver mere langtidsholdbart og ikke kun er et forbigående modefænomen. Nogle af de mest populære middagsretter er jo egentlig lavet med en ressourceeffektiv og sparsommelig tilgang. Det gælder blandt andet frikadeller, biksemad, leverpostej, suppe, m.m., som er danske nationalretter.
Store hæderkronede virksomheder såsom LEGO og Danfoss er grundlagt i 1930’erne og Grundfos i 1945, hvor det danske samfund og resten af verden var i en krisesituation. De innovative iværksættere så muligheder i trængte økonomiske tider, som kunne udnyttes når samfundet igen oplevede økonomisk fremgang.
Det drejer sig om at være nytænkende og samtidig kunne se ind i fremtiden. Og så bliver man nødt til at løbe en form for risiko, når man udvikler sig. Risikoen skal selvfølgelig minimeres, men som et gammelt ordsprog siger: ”At vove er at miste fodfæstet et kort øjeblik - ikke at vove er at miste sig selv” (eller måske sin virksomhed)
Husk i den travle hverdag at tænke forretningsudvikling, så virksomheden også er en del af fremtiden.