Monopol-sammenligning ærgrer Arla
Erhvervs- og vækstminister Annette Vilhelmsen sammenligner Arlas position på det danske marked et monopol. Til undren og ærgelse for mejerigiganten.
Særligt Arla står for skud, og anklages for at kunne fastsætte pris og kvalitet i sine produkter på baggrund af sin størrelse og position på markedet.
- Jeg synes, Arla er et eksempel. Mindre mejerier såsom Thiese, der har forsøgt at komme på markedet, har jo oplevet, at de, der har økonomien, også har volumen og likviditeten til at presse priserne, så de, der er knap så polstrede, ikke har mulighed for at etablere sig. Og efterhånden som konkurrenterne er skubbet ud, så sætter man selv prisen igen, siger Erhvervs- og vækstministeren til Børsen.
Forstår ikke markedet
Anklagen har man ikke underligt svært ved at genkende hos Arla. Direktør Peter Tuborgh fremhæver at mejerigiganten har sin størrelse for at konkurrere internationalt, og ikke for at opnå en dominerende position i Danmark.
- Vi bestræber os på at deltage i en sund og fair konkurrence på markedet, som for tiden er præget af skarp konkurrence mellem butikskæderne, særligt fordi forbrugerne efterspørger mere og mere discount, siger direktøren til Børsen.
Kan ikke se belæg for anklagen
Ministerens anklage om et monopol til Arla har Seniorrådgiver ved Fødevareøkonomisk Institut, Henning Otte Hansen, også svært ved at finde belæg for:
- Der er ikke noget forkert i, at virksomheder skaber vækst og bliver store. Det er også helt legitimt, at de tjener penge. Det vigtige er, at virksomhederne ikke misbruger en dominerende stilling. Misbrug af dominerende stilling er ulovligt, og her har vi netop konkurrencemyndighederne til at overvåge og gribe ind, og jeg synes, de gør et fint stykke arbejde, siger seniorforskeren til Børsen.