Arla vil fordoble ingredienssalg til fødevareindustrien
En ny strategi fra Arlas ledelse sætter fokus på markederne uden for EU. Samtidig skal koncernen spare 2,5 mia. kr. i produktionsomkostninger over de næste tre år.
Det oplyser Arla-ledelsen i en netop offentliggjort strategiplan, som skuer frem mod 2017 og dermed afløser den tidligere strategiplan, der løb frem til 2015.
- Ophævelsen af EU's mælkekvoter i 2015 er en væsentlig grund til, at koncernledelsen sammen med Arlas bestyrelse har besluttet at justere og forlænge strategien på et tidspunkt, hvor der stadig er tre år tilbage af strategiperioden, siger adm. direktør i Arla Foods, Peder Tuborgh.
Fokus på vækstmarkeder
Netop ophævelsen af mælkekvoter gør, at Arla i stigende grad retter blikket mod markeder uden for EU. Uden kvoter vil Arlas mælkeproducenter nemlig efter prognoserne producere mindst en milliard kilo mælk mere årligt end i dag, og den ekstra mælk kan ikke afsættes lige så lønsomt i EU som på vækstmarkederne.
- Vi øger nu vores fokus på især Rusland, Kina samt regionen Mellemøsten og Afrika. Vores eksport til de markeder vokser markant, og vi vil arbejde benhårdt de næste fem år på at bygge ovenpå det store potentiale, de markeder rummer for Arlas produkter, siger adm. direktør i Arla Foods, Peder Tuborgh.
Han understreger, at Arla fortsat ønsker at styre positionen på de såkaldte kernemarkeder i form af Storbritannien, Sverige, Tyskland, Danmark, Finland og Holland. Fremover flyttes fokus i stigende grad fra ekspansion gennem fusioner og opkøb til at ”forfine en lang række aktiviteter”.
- Virksomheden er vokset, og det har skabt et uudnyttet potentiale, som skal komme vores ejere til gode. Vi skal fortsætte med at videreudvikle vores relationer til kunder og forbrugere, tilbyde flere attraktive produkter og finde nye måder at inspirere på. Vi vil fortsat fokusere på de tre globale brands Arla, Lurpak og Castello, som skal vokse med hver deres unikke profil. Og hele virksomheden vil fortsætte med at udbygge Tættere på Naturen-positionen med et mål om at være det mest naturlige og bæredygtige globale mejeri, fortæller Peder Tuborgh.
Mere fokus på bundlinje end omsætning
Arlas reviderede Strategi 2017 bygger videre på Strategi 2015, så der er tale om en videreudvikling af den strategiske retning og ikke en grundlæggende ændring. I den reviderede strategi er der – i modsætning til tidligere – ikke fastsat et samlet omsætningsmål for 2017, oplyser Arla.
- Fire år inde i strategiperioden har vi nået mange af strategiens mål, og vi er kommet tæt på omsætningsmålet på 75 milliarder danske kroner. Den vækst skal skabe et bedre merudbytte til ejerne, og der ligger et stort arbejde i at udløse det nye potentiale. Det er blandt andet det, Strategi 2017 handler om. Så selv om omsætningen selvfølgelig vil vokse markant i de næste fem år, så er lønsomhed det egentlige mål, understreger Peder Tuborgh.