Fakta åbner 50 butikker i år
2013 bliver det mest ekspansive år i Faktas historie – blandt andet med udvidelser syd for grænsen.
Inden årets udgang vil butik nummer 450 nemlig også være åbnet – herunder de to første i udlandet.
- Vi åbner i Tyskland, lige syd for grænsen, hvor vi har købt to eksisterende grænsehandelsbutikker, som vi er ved at bygge om til Fakta-butikker. Planen er at åbne dem i løbet af et par måneder. Vi åbner dem som en reaktion på, at stadig flere danske kunder vælger at købe dagligvarer syd for grænsen som følge af de høje danske afgifter, siger Faktas marketingchef Heidi Kessler til RetailNews .
Discounten vinder frem
Heidi Kessler bekræfter, at kæden planlægger åbning af intet mindre end 50 nye butikker i år. Det gør de, fordi noget tyder på, at discount er ”det nye sort”.
- Vi kan se at kunderne ønsker mere discount, derfor åbner vi mange nye steder, øger dermed vores synlighed på markedet, hvilket givet os mulighed for at vise kunderne, at Fakta er blevet forandret meget med mere moderne butikker og større sortiment, specielt på kød og frisk frugt & grønt, siger hun til RetailNews .
SuperBrugsen omdannet til Fakta
Noget tyder på, at satsningen på discount ikke er så ringe endda. I gårsdagens udgave af Jyllands-Posten vurderede Retail Institute Scandinavia, at discountbutikkerne vil brage frem i de kommende år, mens de mindre supermarkeder, nærbutikker og kiosker bliver de store tabere i den indædte kamp om kunder og markedsandele.
Coop har allerede taget konsekvensen af udviklingen ved at omdanne 15 SuperBrugsen-forretninger til Fakta-butikker. Desuden er både Føtex og Dagli’Brugsen blevet tvunget til at sænke priserne, eftersom de mistede kunder til discount.
Du kan læse mere om detailbranchen på RetailNews .