23948sdkhjf

Virksomheder bagud med E-handel

Kun hver fjerde mindre virksomhed kan i dag modtage ordre via nettet. Mange virksomheder mener, deres produkter er uegnede til netsalg.
Klik, klik, klik. Salg via nettet kan være en hurtig og nem indkøbsmåde for både private og virksomheder. Alligevel er det kun hver fjerde virksomhed med mellem 10-19 ansatte, der kan modtage ordrer via nettet. Det viser tal fra Danmarks Statistik.

- Det er meget bekymrende, at så få kan sælge via nettet. Det kan netop være vejen til at øge produktiviteten og væksten i mange virksomheder, siger branchedirektør Lars William Wesch, DI Handel.

Komplekse produkter
Tallene fra Danmarks Statistik viser også, at større virksomheder i højere grad har udviklet e-handel. Af virksomheder med over 100 ansatte kan 49 procent tilbyde deres kunder at købe produkter via nettet. Lars William Wesch vurderer, at forskellen både kan skyldes kapacitetsforskelle og forskelle på markeder og kundegrupper.

- Vi har lavet en analyse, som viser, at en tredjedel af de virksomheder der har en e-handelsløsning, har oplevet udfordringer fx med en ændret kundekontakt. Virksomheder skal vænne kunderne til mindre fysisk kontakt og til digital service og rådgivning. Når det lykkes, er der dog ofte store gevinster at hente i besparelser for både virksomheden og dens kunder. Hertil kommer, at et stigende antal kunder forventer digital håndtering af deres ordrer. Der vil næppe være et marked, som vil være upåvirket af den udvikling. E-handel bliver i stigende grad en forudsætning for at fastholde kunderne, siger Lars William Wesch.

Uegnet til nettet
Ifølge analysen mener 43 procent af de virksomheder, der ikke har en e-handelsløsning, at deres produkter er uegnede til salg via nettet

- Men samtidig mener 55 procent af virksomhederne, der er i gang med e-handel i dag, at mindst halvdelen af deres omsætning kan komme fra e-handel i fremtiden, og vi ser også, at de virksomheder, der har en e-handelsløsning forventer øget omsætning, fordi de har den mulighed. Så vi forventer, at flere begynder at se produktivitetsgevinsterne ved at digitalisere forretningen, siger Lars William Wesch.

Kilde: Dansk Industri - http://www.di.dk

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.066