Koff: Vores vækstplaner er langsigtede
Den familieejede fødevarekoncern, der bl.a. tæller datterselskaberne Kohberg, ISIS og Crispy Food International, er kommet positivt ud af 2012, trods hård priskonkurrence i detailhandlen.
Cash flow blev forbedret med 117 mio. kr., og egenkapitalen er vokset med 29 mio. kr.
- Det er glædeligt, at det er lykkedes at forbedre koncernens resultat i en tid med overordentlig skarp konkurrence og en mindre tilbagegang i den samlede omsætning. Resultatet er tilfredsstillende, når man tager konkurrencesituationen og de lave priser i markedet i betragtning, siger Jesper Fogtmann, adm. direktør i Koff A/S.
- En stor del af overskuddet skyldes salget af FF Beton og en god formueforvaltning. På længere sigt skal overskuddet i højere grad komme fra driften af koncernens virksomheder, tilføjer Jesper Fogtmann.
Stærkt ledelsesfokus
- 2012 har på alle måder været et år med stærk fokus på ledelse, organisation og produktoptimering. Tidligere var der en bestyrelse i KOFF, som gik igen i alle datterselskaberne. Nu er der nedsat bestyrelsesteams med netop de særlige kompetencer, der skal til for at udvikle de enkelte datterselskaber. I de enkelte selskaber er der også sammensat nye lederteams, forklarer Jesper Fogtmann.
I forlængelse af fokuseringen er betonfirmaet, FF Beton, solgt fra, mens DDV2 ApS med varemærket Åblomst er købt til og fusioneret med ISIS A/S, som det fortsættende selskab.
Brødfabrikker i fusion
Efter regnskabsårets afslutning blev det besluttet at fusionere selskaberne Kohberg Bakery Group A/S, Kohberg Foodservice A/S og Kohberg Brød A/S. Fusionen sker med tilbagevirkende kraft fra 1. januar 2013 og med Kohberg Brød A/S som det fortsættende selskab, dog under navnet Kohberg Bakery Group A/S.
- Brødmarkedet, som har det største forretningsomfang, er generelt faldende og præget af hård priskonkurrence, stigende råvarepriser og detailhandlens fokus på lave indkøbspriser. Det stiller kontinuerligt store krav til vores evne til at udvikle nye og naturligt beslægtede forretningsområder, spændende produkter samt til at holde fast i en stram omkostningsstyring, forklarer Mads Middelboe, bestyrelsesformand for Kohberg Bakery Group A/S og de underliggende datterselskaber.
Sundhed med færre kalorier
Samfundsmæssigt er der både nationalt og internationalt øget fokus på sundhed og kost. Koncernen er inden for de seneste år blevet udvidet med ISIS A/S, som er stærk på produkter til diabetes området og som nu også har varemærket Åblomst, der repræsenterer fødevarer med færre kalorier og overvejende uden tilsat sukker til det voksende sundhedsmarked.
Den familieejede fødevarekoncern har et langsigtet vækstperspektiv.
- Vores hovedfokus handler om at sikre, at koncernens selskaber hele tiden kan yde det bedste på et konkurrencepræget marked. Vi har vist vejen på brødmarkedet gennem årtier, og den position vil vi udvikle gennem kontinuerlig udvikling og fokusering, siger Jesper Fogtmann.
Koff A/S er holdingselskab for Kohberg Bakery Group A/S, Kohberg Brød A/S, Kohberg Foodservice A/S, Kohberg Brod (UK) Ltd., H.C. Andersen, Bagergården A/S, Nakskov Mill Foods A/S, A/S Crispy Food International, ISIS A/S og FF Capital A/S.