Carlsberg Danmark trodser stilstand i rekordår
Omsætningen hos Carlsbergs danske datterselskab fortsatte samme tendens som de foregående tre år - vækst.
Så meget vækst, at omsætningen på 4,9 milliarder kroner overgår før-corona-resultatet fra 2019 på 4,7 mia.
Det er sket til trods for, at mængden af solgte øl og læskedrikke er identisk med året før.
Det viser Carlsberg Danmarks netop offentliggjorte regnskab for 2023.
Omsætningsvæksten er kommet i et år, hvor volumenerne til gengæld udfordrede, fortæller Peter Haahr Nielsen, adm. dir. i virksomheden i en skriftlig kommentar.
- På trods af en flad volumen er vi lykkedes med at forbedre vores omsætning i forhold til året forinden.
- Det er der flere grunde til. Overtagelsen af Bacardi porteføljen, et forbedret kanal- og produktmix, samt prisstigninger har bidraget til at løfte vores omsætning. Vores samlede indtjening er positivt drevet af primært højere renteindtægter og opskrivninger af vores varelagre grundet højere råvarepriser. Renset herfor er vores underliggende indtjening i et lille plus i forhold til 2022. Så alt i alt er vi tilfredse med resultatet, som er leveret under vanskelige markedsvilkår, lyder det.
Dermed følger det danske datterselskabs regnskab også Carlsberg Groups regnskab, der blev offentliggjort tidligere på året. Her første højere priser til højere omsætning trods lavere volumen.
I det offentliggjorte regnskab for Carlsberg Danmark lyder det, at det totale salg i volumen af øl og læskedrik er identisk i år med de 5,5 mio. hl. i 2022.
Hård konkurrence
Carlsberg i Danmark producerer og markedsfører nogle af Danmarks største brands inden for øl, vand og læskedrikke såsom Tuborg, Carlsberg og Coca-Cola.
Mens hovedkontoret er i Valby, foregår størstedelen af produktionen i Fredericia. I hele organisationen er der omkring 1500 medarbejdere.
- Det danske marked for øl og drikkevarer er præget af hård konkurrence med et voksende antal drikkevarekategorier. Samtidig har vi set stigende råvarepriser på grund af inflation, der igen har ført til stigende forbrugerpriser. Det har betydet, at markedet for drikkevarer samlet set har ligget fladt i 2023. Set i det lys er det tilfredsstillende, at Carlsberg har fastholdt en flad udvikling i volumen i 2023, skriver Peter Haahr Nielsen.
Året resultat på 436 mio. kr. afslører en stigning på bundlinjen på over 30 procent fra sidste års 330 mio. kr.
Sidste år lød forventningerne fra Carlsberg Danmark, at 2023-regnskabet ville lande i samme niveau som 2022. Fremgangen er derfor ikke forventet og karakteriseres i regnskabet som "tilfredsstillende".
Fokus på premium
En overordnet strategi for hele Carlsberg-koncernen er at få forbrugerne il at skifte billige øl ud med lidt dyrere mærkevarer. Det sætter Peter Haahr Nielsen også sin lid til i Danmark.
- Når vi kigger frem, forventer vi at særligt premium øl vil indtage en større del af det danske marked i de kommende år.
- Her står vi i Carlsberg stærkt med brands som 1664, Jacobsen, Grimbergen, Brooklyn og Mikkeller, som danskerne kender og holder af. Vi har også store forventninger til alkoholfri øl, som vi forudser vil udgøre en større del af salget på det danske marked i årene frem. Vi forventer en årlig vækst i volumen for alkoholfrie øl på over 10 procent, fortæller han.
Regnskabsår | 2023 | 2022 |
Valuta | mio. DKK | mio. DKK |
Nettoomsætning | 4919 | 4503 |
Resultat af primær drift | 523 | 431 |
Resultat før skat | 561 | 424 |
Årets resultat | 436 | 330 |
Egenkapital | 825 | 719 |
Kilde: CVR |