23948sdkhjf

- Frisk brød til 414 butikker har reddet adskillige bagere

23 bagermestre forsyner dagligt alle landets 414 Rema 1000-butikker med frisk bagerbrød - og det har utvivlsomt været med til at sikre overlevelsen for nogle af dem.

Det konstaterer direktøren for bagerkæden KonditorBager, Morten Lapholm, der i denne måned kan markere 10-årsjubilæet for bagernes indtog hos dagligvarekæden.

Brødsalget foregår under navnet Bavinchi - et koncept, som er udviklet specifikt til Rema 1000. KonditorBager har 40 bagere med i kæden, og godt halvdelen af dem er altså med på Rema 1000-vognen.

- Hver enkelt bagerforretning leverer friskbagt brød til mellem 2 og 30 butikker hver dag inden klokken 6.45, og tilsammen når de altså ud til alle landets Rema 1000-butikker, fortæller Morten Lapholm.

- I seng med fjenden

Han nævner, at samarbejdet blev skabt for 10 år siden med fem af KonditorBagers bagere som primus motor, og at de alle fem bagerier stadig eksisterer. Og det er langt fra nogen selvfølge, konstaterer direktøren.

- Mere end hvert femte danske bageri er forsvundet i løbet af de seneste 10 år. Bavinchi-konceptet har helt sikkert været med til at sikre, at ikke endnu flere har måttet lukke, for salget til Rema 1000 er en vigtig indtægtskilde for mange af bagerne, påpeger Morten Lapholm.

– I bagerbranchen var der i starten tvivl om, hvorvidt man kunne tjene penge på det, og nogle udfordrede os endda på, at det var at gå i seng med fjenden. Men vi havde blikket på kunderne og flyttede med dem ind i detailbutikkerne, og samtidig bevarede vi den lokale håndværksbager, fastslår han.

Brødet til de 414 Rema 1000-butikker bliver hos alle Bavinchi-bagerne bagt efter præcis de samme opskrifter, udviklet af KonditorBager til formålet. Sortimentet bliver løbende justeret, men nogle af produkterne sælger så godt, at de absolut ikke forsvinder - eksempelvis grovbirkes og den klassiske håndværker, fortæller brødbossen.

KonditorBager og Bavinchi var tidligere to selvstændige bagerkæder. De fusionerede i 2010, hvorefter Bavinchi blev udviklet til at være navnet på det nuværende Rema 1000-koncept. 

- Sammen ville vi tage kampen op mod bake off og sælge frisk håndværksbagerbrød i discount. I dag har det bevist sit værd som landets mest udbredte håndværksbagerkoncept, bemærker Morten Lapholm.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08