DI: Tyskland er en lavthængende frugt
Væksten i branchen skal komme fra eksport, så kig mod syd, siger chefkonsulent i DI Fødevarer
Styrk eksporten til Tyskland: I denne uge fortæller danske virksomheder i fødevarebranchen til Food Supply om deres erfaringer på det tyske eksportmarked.
- Væksten for dansk fødevarebranche skal vi i høj grad hente uden for landets grænser, og det er især et nærmarked som Tyskland, vi skal kigge på.Det siger Lise Walbom, som er chefkonsulent for DI Fødevarer i Dansk Industri. Ifølge hende er det helt oplagt, at flere danske fødevareproducenter retter blikket mod syd, for især nordtyskerne er åbne for danske produkter.
- I Tyskland har de et grundlæggende kendskab til danske varer. De kender os for en høj grad af troværdighed og leveringssikkerhed. De ved, vi har rigtig god fødevaresikkerhed, og tyskerne har traditionelt en høj tillid til det danske kontrolsystem. Den høje tillid kan vi i højere grad udnytte, siger hun.
Et andet stort potentiale for danske virksomheder er Sydtyskland.
- Forbrugerne der har flere penge mellem hænderne, men det er et andet marked og en anderledes forbrugergruppe, hvor de traditionelt kigger mere mod Italien, siger hun og nævner, at man er i gang med at analysere Tyskland nærmere.
Gå sammen og søg hjælp
En lille dansk producent af kvalitetsprodukter kan nemt føle sig meget lille, når den er oppe imod de store tyske indkøbere.
Derfor er det en god idé at koble sig på de mange eksportfremstød, der sættes på skinner i Danmark og sendes sydpå og over grænsen.
- I Tyskland er det virkelig afgørende, at man får skabt de rigtige kontakter. Gå med i kollektive fremstød og samlede storkundebesøg. Brug de mange muligheder for hjælp, som der findes. Man skal ikke gøre det unødigt sværere for sig selv, siger Lise Walbom.
Artiklen er en del af temaet Tyskland.