23948sdkhjf

Blücher tjener på globalt fødevareboom

Stigende global efterspørgsel på fabriksmad sælger vestjyske afløbssystemer omkring på kloden.
Afløbsriste, render og rør. Det er uundværlige dele til fabrikker, som forarbejder og producerer fødevarer, og Blücher i Vildbjerg ved Herning har i årtier bevæget sig fra en solid position i Danmark og til at være en vægtig deltager globalt, og i dag eksporterer man cirka 80 procent af produktionen af afløbssystemer i rustfrit stål.

I 1978 gik virksomheden ind i Storbritannien, i 1992 startede man et søsterselskab i Sverige og i 2005 åbnede man et kontor i Rusland. Hen ad vejen har Blücher bevæget sig ud i verden, og i disse år er det på langt fjernere markeder, at afløbsproducenter oplever en stærk vækst i etableringen af produktionsanlæg og dermed også en stærk vækst i efterspørgslen på Blüchers systemer.

Derfor har man i de senere år valgt at etablere sig med egne kontorer i lande som Kina, Indien og Mellemøsten, fortæller eksportchef Per Rasmussen.

- Vi kunne se, at nogle af vores større kunder etablerede sig i de dele af verdenen, hvor væksten foregår. Det kunne for eksempel være bryggerier som Heineken, Coca-Cola - eller fødevarevirksomheder som Nestlé eller Unilever.

Ifølge Per Rasmussen er det vigtigt, at man som virksomhed er gearet til et eksportmarked, som er langt fra Danmark. Både geografisk og kulturelt. Man skal især indstille sig på, at markedsbearbejdning på fjerne markeder kan tage tid.

- Man skal være tålmodighed. I Europa går tingene relativt nemt og bureaukratiet er minimalt, men på nye fjerne markeder skal man indstille sig på en længere salgsproces. Man skal være forberedt på de omkostninger som dette kræver, men det er de færreste, der omgående kan få omsætning på et helt nyt marked, fortæller han.

Blücher er gået med i et særligt fødevarenetværk under Eksportforeningen, som hedder Danish Food Tech Group. Et formål er at udveksle international markedsviden på tværs af virksomheder. Per Rasmussen mener, at danske virksomheder på den måde supporterer hinanden med værdifuld viden, som styrker dansk eksport.

- Det kan være viden, som gør, at den enkelte virksomhed ikke behøver at opfinde den dybe tallerken hver gang, fordi nogen har stået med den samme udfordring før. Den konstante dialog giver hele tiden noget nyttigt. Noget som effektivisere ens eksportarbejde og dermed muligheden for en økonomisk fordel, siger han.

Artiklen er en del af temaet Foodtech.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109