23948sdkhjf

Kun få sælger fødevarer på nettet

Der er for få spillere på markedet for onlinehandel med fødevarer, vurderer FDIH.
Ifølge Retail Institute Scandinavia var onlinesalget af fødevarer sidste år på 500-600 mio. kr., mens der bliver solgt dagligvarer herhjemme for
mere end 100 mia. kr. Aktørerne er for tilbageholdende, vurderer man hos brancheorganisationen Foreningen for Dansk Internethandel, FDIH. Det skriver JyllandsPosten i dag.

- Der er for mange butikker herhjemme. Alligevel åbner kæderne flere og flere, fordi de tænker alt for traditionelt. Men presset vil komme fra
forbrugerne, og når man har fundet den rigtige model, vil alle med på vognen, siger adm. direktør i FDIH, Annette Falberg til JP.

Indtil videre har branchens største aktører været meget tilbageholdende med at satse på nethandel med mad- og kolonialvarer. Det er endnu for svært at gøre forretningen profitabel. Coops satsning med Irma.dk er stadig en underskudsforretning, mens Dagrofa melder om en OK forretning med onlinesalg i Superbest, men her er udvalget fortsat meget begrænset.

Detailhandelseksperten Flemming Birch fra konsulentvirksomheden Birch & Birch forstår godt kæderne.

- Det er en stor beslutning, og de skal være sikre på, at det er rentabelt, før de investerer mange penge. Der er for mange butikker i Danmark, og hvis der flyttes salg til nettet, så er man nødt til at skære ned på antallet af fysiske salgssteder, siger Flemming
Birch til avisen
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094