EU-millioner til kamp mod mere frugt og grønt
Gartneribrugets Afsætningsudvalg i Odense har fået 8,3 millioner kroner af EU til en kampagne, der skal få danskerne til at lægge mere frugt og grønt i indkøbsvognen.
Gartneriets Afsætningsudvalg (GAU), Det Syddanske EU-Kontor og reklamebureauet Umwelt har arbejdet tæt sammen om at skaffe EU-midler til kampagnen ”Sæson - Hverdagsmad med frugt, grønt og glæde”, som er en videreudvikling af GAU’s tidligere kampagne ”Sæson for God Smag”:
- Flere sunde fødevarer er svaret på mange livsstilssygdomme, og med kampagnen viser vi, at det godt kan lade sig gøre at justere sine vaner og spise mere frugt og grønt i hverdagen. Frisk frugt og grønt gør et måltid lækkert, og det kan gøres billigere, end mange tror. Nogle af de sundeste produkter er nemlig også de billigste, og for ganske få kroner kan man eksempelvis købe et hvidkålshoved til en råkostsalat, siger Søren Flink Madsen, der er formand for GAU og driver Yding Grønt.
Vi køber mindre af det sunde
Den økonomiske krise har betydet, at danskerne generelt køber færre dagligvarer. Nedgangen har i særlig grad ramt supermarkedernes afdeling for frugt og grønt.
Børnefamilierne brugte før krisen 9,7 procent af dagligvarebudgettet på frugt af grønt, men i 2012 udgjorde udgifterne til frugt og grønt kun 8,6 procent af forbruget. Vi bruger færre penge og køber mindre. Fra 2011 til 2012 faldt en husstands årlige forbrug af frugt og grønt fra 150 kilo til 139 kilo i gennemsnit.
Derfor er der brug for at promovere de sunde fødevarer, så den økonomiske krise ikke udvikler sig til en sundhedskrise. Pengene fra EU suppleres af et tilsvarende beløb fra gartnerne selv, og de mange millioner til kampagnen vækker glæde hos landets frugt- og grøntsagsavlere:
- Kampagnen sætter fokus på årstidens frugt og grønt, og det kan være med til at sikre vores erhverv, hvis folk i højere grad får øje for at spise mere af årstidens råvarer, siger Dan Bredskov, der driver gartneri nær Odense.
Europæisk udfordring
Pengene til kampagnen kommer fra EU. Sunde spisevaner er en fælles europæisk udfordring, og det afspejles på konferencen den 28. januar i Bruxelles. Her bliver gode eksempler på at fremme forbruget af frugt og grønt fremhævet og diskuteret, hvilket også kan inspirere GAU’s kampagne i Danmark. GAU afholder konferencen i samarbejde med Landbrug & Fødevarer Bruxelles, og tidligere EU-kommissær Mariann Fischer Boel er ordstyrer:
- Jeg hilser det velkommen, at GAU på den måde sætter fokus på sagen, og det er vigtigt at huske, at EU giver mulighed for at promovere fødevarer som frugt og grønt, hvilket også er til gavn for gartnerierne, siger Mariann Fischer Boel forud for konferencen.
Det Syddanske EU-Kontor har hjulpet GAU i Odense med at skaffe EU-midler til kampagnen og forberede konferencen i Bruxelles. Direktør Jonas Groes fra Det Syddanske EU-kontor i Bruxelles glæder sig over, at projektet er blevet godkendt af EU:
- Det er en kampagne, som gavner frugt og grøntsagsavlerne, og dem er der mange af i Syddanmark, så det er helt i tråd med kontorets arbejde for at skabe vækst og beskæftigelse i regionen, siger Jonas Groes.
Fakta "Sæson - hverdagsmad med frugt, grønt og glæde"
Kampagnen ”Sæson - hverdagsmad med frugt, grønt og glæde” inkluderer blandt andet en hjemmeside og et magasin med opskrifter. Derudover rummer kampagnen en indsats i skolerne, hvor kampagnen tilbyder gæstelærere til hjemkundskabsundervisningen, samt et samarbejde med supermarkeder om blandt andet at fremhæve frugt og grønt i butikkerne og deres reklamer.
Kampagnen løber i tre år, og GAU har fået 8,3 millioner kroner i støtte fra EU’s program til fremme salget af landbrugsprodukter. Gartnerne betaler selv et tilsvarende beløb til kampagnen.