DLG gør entre i Kina
DLG etablerer et partnerskab med den kinesiske foderproducent PUAI Feed Group med Investeringsfonden for Udviklingslande (IFU) som medinvestor.
PUAI Feed Group omsætter for omkring 1,2 milliarder kroner og har 1.500 medarbejdere. Selskabet har syv fabrikker i Kina. De nuværende ejere overtog selskabet i 2001. Produktionen er p.t. på 320.000 tons og er inde i en meget positiv udvikling med fortsat ekspansion de kommende år.
DLG vil bidrage med viden indenfor fremstilling af kvalitetsfoder og vitamin- og mineralblandinger, herunder også kvalitet og fødevaresikkerhed, mens produktion og salg skal varetages af PUAI Feed Group.
- Set med DLG’s øjne passer vores entre på det kinesiske marked perfekt ind i vores overordnede strategi, hvor en af vores målsætninger har været at vinde fodfæste på det kinesiske marked. Det er lykkedes med aftalen, som vi forventer os meget af. Med aftalen har DLG udbygget sin position, som en betydelig international spiller, siger DLG’s koncernchef Kristian Hundebøll.
Han fortsætter:
- DLG holder konstant øje med nye interessante markeder med animalsk svineproduktion som f.eks. Kina. Vores strategi for at komme ind på disse markeder er bl.a. via partnerskabsmodeller og opkøb. Partnerskaberne giver stort lokalt kendskab og mulighed for at føje ny faglig viden til koncernen.
Et kæmpe marked
Kinas svinebestand er mere end fire gange større end svinebestanden i EU (148 mio. vs. 600-700 mio.), og OECD og FAO forventer, at Kina vil have det højeste forbrug af svinekød pr. indbygger på verdensplan i 2022 med et forbrug på over 34 kg pr. indbygger.
- Mere end 50 procent af verdens svinebestand er i dag i Kina. For Vilofoss-gruppen er det vigtigt at være på det største marked i verden for fortsat at sikre vækst, markedsposition og indkøbsstyrke. Herudover giver det et godt afsæt for yderligere ekspansioner i Asien, siger Kristian Hundebøll.
Fakta om Vitaminer og mineraler
DLG-koncernen satser ambitiøst på vitaminer og mineraler til dyrefoder, som er et af koncernens tre strategiske forretningsområder. Allerede nu er DLG’s vitamin og mineral brand Vilofoss blandt de tre største på markedet i Europa. Vilofoss omsatte således for ca. 3 mia. DKK i 2013, hvoraf mere end 60 procent kommer fra aktiviteter på udenlandske markeder.
DLG-koncernen satser ambitiøst på vitaminer og mineraler til dyrefoder, som er et af koncernens tre strategiske forretningsområder. Allerede nu er DLG’s vitamin og mineral brand Vilofoss blandt de tre største på markedet i Europa. Vilofoss omsatte således for ca. 3 mia. DKK i 2013, hvoraf mere end 60 procent kommer fra aktiviteter på udenlandske markeder.