Arla hædret for markant eksportvækst
Aldrig har Arla solgt så meget danskproduceret ost, smør, mælkepulver og andre mejeriprodukter uden for Danmarks grænser som nu.
Det er især markeder som Mellemøsten, Storbritannien, Tyskland, Rusland og Kina, der aftager dansk-producerede mejeriprodukter fra Arla, men en række nye eksportmarkeder i Sydøstasien og Afrika byder sig til i de kommende år.
Arlas voksende eksport skaber mere produktion og sikrer jobs i Danmark, mens det samtidig bidrager positivt til danske mælkeproducenters virksomheder på gårdene, hvilket også skaber arbejde for hundredvis af små og mellemstore virksomheder, der servicerer deres drift.
Andelshavere og medarbejdere kan være stolte
På grund af denne vækst, modtog Arla Kong Frederik den Niendes Hæderspris for ”fortjenstfuld indsats for dansk eksport”, som blev overrakt Prins Henrik torsdag eftermiddag.
- Det er en ære at blive anerkendt med en så traditionsrig eksportpris som denne. Det er en hæder, som både vores andelshavere og medarbejdere kan være stolte af. I Arla ser vi ikke længere os selv som et rent dansk selskab, da vi i dag ejes af landmænd i seks lande i Nordeuropa, men vores mangeårige rødder i Danmark er stærke og derfor betyder en pris som denne meget for os, siger Executive Vice President Finn Hansen, som er ansvarlig for Arlas internationale forretning.
Arla er en blandt fem virksomheder, der modtager prisen i år.
- Hvert fjerde danske job afhænger af Danmarks eksport, så det er rigtig godt nyt, når danske virksomheder klarer sig godt ude i verden. Virksomhederne har fortjent den hæder, det er at modtage eksportprisen. De har alle gjort det bemærkelsesværdigt godt på eksportmarkederne og har formået at øge deres samlede eksport, siger handels- og udviklingsminister Mogens Jensen.
Prisoverrækkelsen fandt sted på Kongeskibet Dannebrog torsdag den 26. juni kl 15.00, hvor Executive Vice President Finn Hansen tog imod prisen på vegne af Arla. Ud over Arla modtog også Zebra, Weibel Scientific, Dansk Smykkekunst og 3Shape Holding pris og hæder.
Fakta om prisen
"Kong Frederik den Niendes Hæderspris for fortjenstfuld indsats for dansk eksport” blev indstiftet i 1970 ved en kongelig resolution med det formål at fremme, understøtte og opmuntre eksporten af danske varer og tjensteydelser. Hædersprisen uddeles én gang årligt til 5 forskellige virksomheder og overrækkes af Hans Kongelige Højhed Prins Henrik, der er formand for Komiteen for Kong Frederik den Niendes Hæderspris. Eksportrådet i Udenrigsministeriet er sekretariat for komiteen.
Med hædersprisen følger et diplom. Derudover får prismodtagerne mulighed for at benytte hædersprisens logo i deres arbejde for eksporten og i deres bo-, firma- eller varemærke.
For at modtage prisen skal man opfylde følgende kriterier: at virksomheden har haft en væsentlig og fortsat forøgelse af eksporten over en treårig periode; at virksomhedens eksportandel er væsentlig højere end gennemsnittet indenfor branchen; at den har øget eksporten markant inden for en kort periode; at virksomheden er kommet ind på et særligt vanskeligt eksportmarked; at virksomheden har ydet en særlig indsats for at fremme Danmarks anseelse i udlandet som leverandør af varer og tjenesteydelser; og at den har en særlig fremtrædende position på verdensmarkedet.
"Kong Frederik den Niendes Hæderspris for fortjenstfuld indsats for dansk eksport” blev indstiftet i 1970 ved en kongelig resolution med det formål at fremme, understøtte og opmuntre eksporten af danske varer og tjensteydelser. Hædersprisen uddeles én gang årligt til 5 forskellige virksomheder og overrækkes af Hans Kongelige Højhed Prins Henrik, der er formand for Komiteen for Kong Frederik den Niendes Hæderspris. Eksportrådet i Udenrigsministeriet er sekretariat for komiteen.
Med hædersprisen følger et diplom. Derudover får prismodtagerne mulighed for at benytte hædersprisens logo i deres arbejde for eksporten og i deres bo-, firma- eller varemærke.
For at modtage prisen skal man opfylde følgende kriterier: at virksomheden har haft en væsentlig og fortsat forøgelse af eksporten over en treårig periode; at virksomhedens eksportandel er væsentlig højere end gennemsnittet indenfor branchen; at den har øget eksporten markant inden for en kort periode; at virksomheden er kommet ind på et særligt vanskeligt eksportmarked; at virksomheden har ydet en særlig indsats for at fremme Danmarks anseelse i udlandet som leverandør af varer og tjenesteydelser; og at den har en særlig fremtrædende position på verdensmarkedet.