23948sdkhjf

DI: Vitamintilskud reguleres strengest i Danmark

Danske regler om tilsætning af vitaminer og mineraler til fødevarer er strengere end i vores nabolande, viser ny rapport fra Fødevarestyrelsen. Reglerne bør harmoniseres, mener DI.
Danskerne får kun ca. 1 pct. af deres daglige energiindtag fra berigede fødevarer, viser beregninger foretaget af DI Fødevarer.

Danske butikker bugner ikke af fødevarer med tilsatte vitaminer og mineraler. Den produktgruppe, der har søgt og fået flest tilladelser, er drikkevarer som vitaminvand og energi -og sportsdrikke. Ellers findes der kun få andre fødevarer, f.eks. margariner der er tilsat A og D vitamin, på hylderne, og danskerne får kun ca. 1 pct. af deres daglige energiindtag fra berigede fødevarer, viser beregninger foretaget af DI Fødevarer.

Det begrænsede udbud skyldes i hovedsagen, at de danske regler på området er mere restriktive end i andre lande, hvor berigede fødevarer er mere udbredte. En ny rapport fra Fødevarestyrelsen, der har kigget nærmere på reglerne på fødevareområdet i Danmark og vores naboer i Nederlandende, Storbritanien, Sverige og Slevig-Holsten, konkluderer, at Danmark har de skrappeste maksimumgrænser for indhold af vitaminer og mineraler i fødevarer.

- DI bakker op om maksimumgrænser, der sikrer, at forbrugerne ikke får for mange vitaminer. Men grænserne bør indføres i hele EU, så særregler for Danmark ikke begrænser danske virksomheders konkurrenceevne, siger chefkonsulent Mette Peetz-Schou, DI.

Flere produkter på hylderne
Der er dog kommet flere berigede produkter gennem nåleøjet, siden det i 2003 blev muligt for virksomheder at ansøge om at tilsætte vitaminer og mineraler. En opgørelse foretaget af DI viser dog, at det kun er ca. 15 pct. af de godkendte produkter, der findes i handelen i dag.

- Det er et meget begrænset udbud, og der er ikke noget, der tyder på, at der vil ske en voldsom udvikling i antallet af nye produkter. Det er relativt bekosteligt at udvikle nye produkter og få dem godkendt, og derfor skal der være sikkerhed for, at der er kunder nok til produktet, siger Mette Peetz-Schou.

Lettere markedsføring
Hun påpeger dog, at markedsføring af berigede fødevarer er blevet lidt lettere, da regeringen som led i deres Vækstplan for fødevarer har besluttet, at berigede fødevarer, der allerede er blevet godkendt for en virksomhed, kan markedsføres af andre virksomheder, uden at de også skal søge og betale for en tilladelse.

- Det er et fremskridt, men danskerne bør selv have lov til bestemme, hvor de får deres vitaminer og mineraler fra. Som det er nu, har de ikke mulighed for at vælge produkter, der er godkendt i andre lande, og derfor bør de danske regler så hurtigt som muligt harmoniseres med reglerne i de øvrige EU-lande, siger Mette Peetz-Schou.

Kilde: DI - www.di.dk

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.074