Økologiske og konventionelle fødevarer har brug for hinanden
Klumme: Nogle gange opleves fødevaredebatten som om økologisk og konventionel produktion af fødevarer er modstandere. Men de to produktionsmetoder bør gå hånd i hånd om at møde forbrugerne i dagligvarebutikkerne.
Konventionelle fødevarer er trods et stigende salg af økologiske fødevarer i Danmark, stadig de mest udbredte fødevarer. For nogle produktkategorier, f.eks. havregryn og gulerødder, er der en stor økologisk andel, men i mange andre kategorier udgør økologi en form for niche. Derfor har økologiske fødevarer brug for konventionelle at placere sig opad, da de konventionelle kategorier er velkendte og velplacerede i dagligvarebutikkerne. Ved at imødekomme den valgproces butikskunderne gennemgår når de handler, kan en placering af økologiske fødevarer tæt på de konventionelle tydeliggøre den valgmulighed kunderne har for enten at vælge konventionel eller økologisk. Til eksempel kan vi i Landbrug & Fødevarers seneste butiksanalyse påvise, at der er et potentiale for mersalg af økologisk kød. Det kræver imidlertid at muligheden for det økologiske valg placeres logisk i henhold til kundens valgproces. En mere logisk placering af kødet vil dermed løfte salget af økologisk kød.
Prispres devaluerer den opfattede værdi
I en længere periode har dagligvarebutikkerne tiltrukket kunder til butikkerne ved at sætte kød til aftensmad på tilbud. Det har de gjort fordi de kunder, der køber ind til aftensmad typisk køber flere varer for at kunne tilberede et helt måltid. Dermed er de attraktive kunder for butikkerne. Tilbudsjagten har dog medført et stort prispres på kategorien kød. Måske derfor oplever forbrugerne, at kategorien står lidt stille. At der ikke rigtigt sker noget nyt med kategorien i form af innovation eller nye fortællinger. For at vende denne udvikling skal der nye tiltag til. En anderledes indretning af køledisken kan hjælpe med at skabe et bedre indtryk af hele kategorien. Konkret kan man ved at indrette køledisken i henhold til kundens søgeproces imødekomme de præferencer som forbrugerne har. F.eks. har forbrugerne ofte en præference for dansk kød. Økologisk kød nærer også stor tillid hos forbrugerne. Så ved at synliggøre de valgmuligheder, som forbrugeren har indenfor en logisk struktur, løftes den samlede oplevelse af kategorien.
De konventionelle fødevarer har brug for de økologiske
Derfor spiller økologiske fødevarer også en vigtig rolle for de konventionelle. Ved at blive placeret tæt på det konventionelle alternativ, synliggøres den valgmulighed som butikskunden har. Det vil samtidig betyde, at butikskunden oplever, at der er kvalitetsforskelle i kategorien hvilket følgelig løfter hele kategorien som sådan. Dette kan udledes af Landbrug & Fødevarers seneste butiksanalyse om kød til aftensmad, og det vil være gavnligt at gennemgå de øvrige fødevarekategorier for at finde frem til hvordan hylderne skal indrettes så de i endnu højere grad imødekommer butikskundernes valgproces, og dermed gøres mere indbydende og spændende for butikskunderne.