23948sdkhjf

32.186 fagfolk til fødevaremekka på Foodexpo

Der var dækket op til et overflødighedshorn af fisk, brød, smoothies, vin, delikatesser, og alt hvad hjertet kan begære af fødevarer, da 32.186 interesserede og købelystne fagfolk de seneste fire dage lagde vejen forbi MCH Messecenter Herning og besøgte Foodexpo 2008 – Skandinaviens største fagmesse for detailhandelen, hotel-, restaurant- og fødevarebranchen.
Dette års Foodexpo-messe har været på niveau med messen tilbage i 2006, og ifølge størsteparten af de 458 udstillere, har messen i år været en stor succes.

- Vi har fået mange positive tilbagemeldinger fra udstillere, samarbejdspartnere og gæster. Det er tredje gang, at vi afholder Foodexpo, og jeg er overbevist om, at vi nu har fundet det helt rigtige fundament. Med denne messe har vi bevist, at der kan opnås store resultater, når alle brancher står sammen. I dette tilfælde hele 16 brancheforeninger. Vi har i fællesskab skabt Skandinaviens største fødevaremesse, og den rummer masser af udviklingsmuligheder i fremtiden, siger direktør Georg Sørensen, MCH Messecenter Herning Kongrescenter.

Fra 7-stjernet hotel til Foodexpo i Herning
Én af nyhederne på Foodexpo er det danske firma Axum Bohemia. De var med på messen, for at præsentere tjekkiske glastallerkner fra Teplise, som er yderst populære på store luksushoteller rundt om i verdenen – bl.a. det 7-stjernede Burj Al-Arab Hotel i Dubai.

- Det har været helt fantastisk for os at være med på Foodexpo. Det er første gang, at vi er med på messen, og vi har haft et helt utrolig godt salg, fortæller sælger Lis Westergaard, Axum Bohemia.

Firmaet har brugt et år på de danske landeveje for at forhandle de tjekkiske tallerkner bl.a. til Hotel Skt. Petri og Kong Hans Kælder i København. Men det helt store salgsgennembrud er kommet på Foodexpo.

- Der er ingen tvivl om, at det er langt bedre gevinst for os at være med på Foodexpo end at køre de danske landeveje tynde. Udover vores helt utrolige salg under messen, så har vi fået 75 kontrakter i hus til eftersalg, udtaler Lis Westergaard.

Sund skolemad fik succes på Foodexpo
Der var ekstra stor fokus på danskernes sundhed i forbindelse med messen, og især et nyt tiltag med opmærksomhed på børnenes madpakker og skolemad fik stor succes på Foodexpo.

- Vi har haft en fremragende og forrygende messe. Alt er revet væk, vi har serveret mere end 30.000 smagsprøver og folk er meget interesseret i vores tilbud om sund skolemad, fortæller indehaver Janne Miller, Råt & Godt.

For et halvt år siden stiftede hun virksomheden, der leverer sund skolemad til danske skoler. Det består blandt andet af brød med højt fiber-indhold, smoothies, frugtsalat, sunde sandwich og pirog.

- Vores motto er: sund og smart skolemad i børnehøjde. Det skal få børnene væk fra kanelsnegle og over til sund mad. Og det virker. Vi har allerede 22 skoler som kunder på Sjælland, og her på messen har vi haft en helt overvældende stor interesse fra en række skoler i Jylland, fortæller Janne Miller.

Fagkonkurrencer på højt niveau
Der er i messedagene blevet gennemført et rekord stort antal fagkonkurrencer med landets allerdygtigste kokke, bagere, bartendere, baristaer, fiskehandlere, tjenere, smørrebrødsjomfruer m.fl. som deltagere.

27 konkurrencer i alt – heraf 12 Danmarksmesterskaber. Det faglige niveau for alle konkurrencer har været særdeles højt og viser, at Danmark er højt placeret internationalt på det kulinariske og gastronomiske område. Foodexpo finder næste gang sted 24.-27. januar 2010.

Kilde: www.foodexpo.dk

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078