23948sdkhjf

Ny vognmandsaftale koster for Danish Crown

Danish Crown har forhandlet vognmandsaftale for de næste tre år på plads. Specielle krav til transporter af svin og søer kommer til at koste dyrt for slagterigiganten.
En ny vognmandsaftale for transporten af svin og søer er netop blevet indgået mellem Danish Crown og vognmændene. Aftalen skal afløse den nuværende, der udløber februar 2009, og vilkårene gælder frem til 2012. I tirsdags blev hovedpunkterne i aftalen præsenteret for repræsentantskabet, og der var herfra opbakning til principperne om en øget betaling for de specielle krav.

- Vi har haft en målsætning om at imødekomme mange af de ønsker og forslag, vi løbende har modtaget fra andelshaverne, for eksempel ændres mængderabatten så der bliver samlet mængderabat, hvis svin fra flere CHR-numre kan afhentes fra én ejendom. Men for at de individuelle ønsker ikke nødvendigvis skal belaste fællesskabet, har vi indført en højere grad af brugerbetaling. Samtidig har der fra vognmændenes side været meget konkrete ønsker - især med hensyn til tilkørselsforhold. Det er ikke urimeligt, at vognmanden især af hensyn til deres planlægning har et ønske om, at alle biler kan hente på alle ejendomme, siger formanden for Svineproducent Udvalget, Erik Bredholt.

Den nye vognmandsaftale kommer udgiftsmæssigt til at ligge på et lidt højere niveau end den eksisterende, og skal gælde for en ny 3-årig periode.

- Vi er på et niveau, hvor det ikke i øjeblikket med den nuværende struktur er muligt at opnå yderligere besparelser. Vores nuværende aftale er i forvejen skruet særdeles fornuftigt sammen, og det skyldes primært, at vi sidste gang opnåede et fornuftigt resultat, siger Erik Bredholt.

Vognmændenes stigende omkostninger til honorering af specielle krav har været en del af forhandlingerne.

- Allerede i dag er der elementer af brugerbetaling i aftalen, men frem for at påføre fællesskabet de øgede omkostninger, vil det i større udstrækning være den enkelte andelshaver, der betaler for ydelsen, siger Erik Bredholt.

For den enkelte andelshaver sker der ikke de store ændringer med hensyn til samarbejdet med vognmanden. Alle nuværende transportører fortsætter, eneste områder der skifter vognmand er Fjerritslev-området, hvor Thorkild Jensen overlader svin og søer til Bendt Søndergård. Derudover går søerne i Sønderhald-området fra Hans Henrik Jørgensen til Skader Vognmandsforretning.

- Vi er tilfredse med, at det er lykkedes at forhandle tingene på plads og kan bibeholde den nuværende struktur, og de aftaler der er etableret imellem vore andelshavere og transportørerne lyder det fra Vagner Bøge, underdirektør i Leverandørkontakten.

Kilde: Danish Crown

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.096