Logo: Hjerter skal vise vej til bedre dyrevelfærd
Ny mærkningsordning får hjerter som centralt element
Reklamebureauet Envision skal designe logoet for det nye, statslige mærke, og det færdige logo ligger efter planen klar til oktober.
I Envisions logoforslag er hjerter et vigtigt element. Antallet af markerede hjerter skal gøre det tydeligt, hvilket niveau af dyrevelfærd grisen har levet under.
- Det skal være nemt at gennemskue, hvor godt en gris har haft det, inden den havner i køledisken. Derfor skal logoet gøre det let at skelne mellem de tre niveauer af dyrevelfærd, der er i det nye statslige dyrevelfærdsmærke. Og det er en væsentlig grund til, at Envision har fået opgaven med at designe det nye logo, siger projektleder Poul Ottosen.
Grise i første omgang
Dyrevelfærdsmærket indføres i første omgang for grise, men vil senere kunne udvides til andre dyrearter.
Da en del landmænd skal forbedre deres stalde og produktionstilrettelæggelse for at leve op til kravene for dyrevelfærdsmærkets tre niveauer, vil mærket først kunne findes i køledisken til foråret 2017.
Bag mærket står Miljø- og Fødevareministeriet, og det er blevet til i samarbejde med en række organisationer, blandt andet Dyreværnsorganisationernes Samarbejdsorganisation DOSO, Landbrug & Fødevarer, Danish Crown, Dansk Supermarked, De Samvirkende Købmænd, Danske Slagtermestre, Lidl og Aldi.