23948sdkhjf

Fødevareeksporten til Mellemøsten fordoblet på få år

22 danske producenter hentede nye muligheder i Dubai

Den danske fødevareklynges eksport til Mellemøsten er fordoblet siden 2009. Regionen aftager nu for over 11 milliarder kroner, skriver erhvervsmediet DIBusiness.dk

- Det svarer til godt fem gange den samlede danske eksport af økologi, så det er et meget betydningsfuldt marked for danske fødevareproducenter. Mellemøsten er afhængig af import af fødevarer, og da der samtidig er en solid økonomisk vækst og befolkningstilvækst, er det et attraktivt marked, siger branchedirektør Leif Nielsen, DI Fødevarer.

Dadler til Mellemøsten
22 danske virksomheder har netop været på besøg i regionen på en af verdens største fødevaremesser, Gulfood med mere end 100.000 besøgende og 5.000 udstillere fordelt på 100.000 kvadratmeter. Messen holdes i Dubai, hvor de deltagende virksomheder kan nå kunder, distributører og agenter i Mellemøsten, Afrika, Fjernøsten og resten af Asien.

Blandt de danske messedeltagere var Castus , der producerer frugtstænger og frugtpålæg. Eksportchef Michael Hjerting har oplevet en overvældende interesse for Castus' produkter, og han vender hjem med en masse gode nye kontakter til potentielle kunder og distributører i Mellemøsten, Asien og Afrika.

- Vi er den største importør af dadler i Danmark og er altid på udkig efter de bedste råvarer. Derfor var det oplagt at benytte opholdet til at besøge en lokal fabrik, som producerer dadler af meget høj kvalitet, siger Michael Hjerting til DIBusiness.dk

Stor interesse for alkoholfri gourmetdrik
Også Rynkeby, Danmarks største producent af juice og saft, havde en premiere med på Gulfood. Virksomheden præsenterede for første gang den eksklusive gourmetdrik Dagmar, som blev lanceret i Danmark i 2016 for at imødekomme efterspørgslen på alkoholfri alternativer til vin på gourmetrestauranter.

- Ved lanceringen fokuserede vi på det hjemlige marked, fordi Dagmar er en ny kategori for Rynkeby. Men vi har hele tiden haft øje på, at der ligger et stort potentiale for denne type produkter i lande, hvor man ikke drikker alkohol. Interessen på Gulfood var overvældende fortæller Sanne Lundsgaard Rasmussen, customer marketing manager hos Rynkeby, til erhvervsmediet.

 

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125