Carlsberg på vej mod 2009-mål
Carlsberg-ledelsen er godt tilfredse med resultatet for årets første kvartal. Omsætningen steg i perioden med 25 procent til 11,8 mia. kr.
- I årets 1. kvartal, der traditionelt er lille, har vi fortsat fokuseret på at nedbringe omkostningerne og opnå effektivitetsforbedringer for at sikre indtjeningen og forbedre pengestrømmen. Vores resultat i 1. kvartal var i overensstemmelse med vores forventninger i et markedsmiljø, der var lige så udfordrende, som vi havde forudset, og vi fastholder derfor vores forventninger til helåret. Vi er godt rustede til de kommende udfordringer og vil fortsat overvåge og drive virksomheden, således at vi på samme tid kan imødekomme behovet for omkostningsbesparelser og forfølge vores langsigtede vækstplaner, siger koncernchef Jørgen Buhl Rasmussen i en kommentar til regnskabet.
Prisstigningerne, der blev gennemført i 2008 og begyndelsen af 2009, kombineret med en større fokusering på Value Management, har i 1. kvartal haft en positiv priseffekt for øl på +8 procent i forhold til sidste år.
Desuden har markedsføringsaktiviteter sikret Carlsberg nye markedsandele i Østeuropa og Asien og har samtidig været med til at fastholde bryggerigigantens overordnede markedsandel i Nord- og Vesteuropa.
Gruppens resultat af primær drift steg til 788 mio. kr. fra 388 mio. kr. i 1. kvartal 2008, hvilket Carlsberg forklarer med effektivisering i hele organisationen.
Ledelsen venter, at Carlsberg Gruppen når sine 2009-mål:
Nettoomsætning ca. 63 mia. kr.
Resultat af primær drift mindst 9 mia. kr.
Nettoresultat mindst 3,5 mia. kr