23948sdkhjf

Nyt økologi-logo i EU

Danske kunst- og designstuderende har nu mulighed for at deltage i en fælles europæisk konkurrence om at designe EU’s nye økologilogo.
Fra juli 2010 skal et nyt europæiske økologi-logo pryde alle økologiske varer på det europæiske marked. EU-kommissionen ønsker et helt nyt design af EU økologi-logoet, så det bliver mere karakteristisk i forhold til andre logoer i landbruget og signalerer økologi for alle borgere i de 27 EU-lande. Vinderen får udover æren af at få sit logo på millioner af økologiske produkter en check på 6.0000 knitrende euro.

I konkurrencebetingelserne står bl.a., at logoet skal være kreativt, originalt og på enkel vis visualisere konceptet økologiske fødevarer og landbrug. Det skal være let forståeligt uden brug af ord og have en universel tiltrækningskraft. Derudover skal logoet fremstå klart og tidløst.

Efter den 25. juni 2009 vil dommerkomitéen nominere de bedste forslag. Alle europæiske borgere kan her efter stemme på deres favoritter i en online-baseret afstemning. Vinderen kåres ved en præmieoverrækkelse i Bruxelles sommeren 2010.

I Danmark er det Fødevarestyrelsen der autoriserer og kontrollerer de økologiske fødevarevirksomheder og deres brug af såvel det danske røde økologilogo og EU's fælles økologilogo.

Kilde: Fødevarestyrelsen

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094