Klumme: Veje til vækst i fødevarebranchen
Fødevarebranchen skal også i fremtiden være en markant bidragyder til vækst- og jobskabelse i Danmark. Danmark skal være det bedste sted at drive fødevarevirksomhed i og ud fra
Det lyder måske umiddelbart som en beskeden ambition, at fødevarevirksomheder her i landet også fremover skal bidrage til vækst og jobskabelse. Men faktum er, at med de udfordringer, vi står over for i dag, vil det kræve en massiv indsats fra virksomheder, politikere og myndigheder, hvis fødevarebranchen også om fem år skal have denne position i Danmark.
En brændende platform
Vi oplever et stort pres på fødevarebranchens up-market-produkter og markedsandele. Og danske fødevarevirksomheder er udsat for et massivt reguleringstryk og afgiftspres. Det gør det svært at drive fødevarevirksomhed i Danmark i dag. Det er ikke at tage munden for fuld at sige, at fødevarebranchen i Danmark står på en brændende platform.
Udlandet trækker i danske fødevarevirksomheder
Det kommer også til udtryk, når vi ser på virksomhedernes fremtidige investeringsplaner. Op mod halvdelen af de danske fødevarevirksomheder forventer at etablere sig med nye produktionsfaciliteter i udlandet. De seneste tal for investeringer ud og ind af landet viser også, at mens danske virksomheder investerer stort i udlandet, er trafikken den anden vej yderst begrænset. Det viser, at klimaet for investeringer i Danmark er dårligt samtidig med, at konkurrencesituationen for danske virksomheder er trukket i en forkert retning.
Vejen frem
Ikke desto mindre har vi i DI Fødevarer opstillet en ambitiøs vision for udviklingen i fødevarebranchen – et pejlemærke for, hvor vi ønsker at se fødevarebranchen i de kommende år.
Vi ønsker, at fødevarebranchen fremadrettet er gearet til at håndtere det globale konkurrencepres
og er etableret i en position, der sikrer et markant bidrag til værdiskabelse i det danske samfund gennem en ressourceeffektiv produktion båret af udviklingen af nye teknologier. Danmark skal være det bedste sted at drive fødevarevirksomhed i. Og Danmark skal blive førende inden for udvikling og produktion af ernæringsrigtige produkter, sundhedsfremmende fødevarer og ingredienser.
Hvordan gør vi så det? I DI Fødevarer peger vi på følgende syv vækstspor, der skal følges for, at visionen kan realiseres:
• Accept, anvendelse og applikation af nye teknologier
• Styrke og fokusere forskningen inden for produktions-, proces - og bioteknologi
• Styrke udvikling og innovation, så forskningen omsættes i nye produkter og processer
• Fokus på sundhedsfremmende fødevarer, ingredienser og kosttilskud
• Opsøge nye globale markedsmuligheder
• Harmonisering og strømligning af reguleringsmæssige tiltag
• Sikre, at skatter og afgifter ikke forvrider konkurrencen og er en reel barriere for vækst.
Det er ikke noget, der kan ske ”overnight”. På den anden side haster det med at få vendt udviklingen, hvis det fortsat skal være attraktivt at drive fødevarevirksomhed i Danmark i de kommende år.
Der findes ingen standardløsning. Den enkelte virksomhed må naturligvis tage udgangspunkt i egne forudsætninger. I første omgang er det virksomhedernes eget ansvar at sikre væksten og konkurrenceevnen.
Men det er bydende nødvendigt, at danske politikere og myndigheder har et globalt perspektiv, når rammevilkår fastlægges, forskningsmidler prioriteres, og når regler gennemføres og administreres.
Kilde: Klumme af Ole Linnet Juuls, Branchedirektør DI Fødevarer