Opkøb skal styrke Sügro
Landets grossister tilpasser forretningen for at imødekomme udfordringerne fra den ventede butiksdød blandt kiosker og små butikker.
Hele 1.000 nærbutikker, kiosker og små supermarkeder ventes at måtte lukke ned frem mod 2020, det viser nye tal fra Retail Institute Scandinavia. Det skriver Børsen.
Udviklingen er ingen større overraskelse for grossisterne, som gennem længere tid har arbejdet på at tilpasse forretningen efter de nye forhold.
Nye segmenter skal sikre forretningen
Dagrofa har de seneste 10 år ændret forretningen væk fra kun at levere købmænd og kiosker. Fremadrettet forventer koncerndirektør i Dagrofa, Annette Kreinert, at det bliver discountbutikkerne, som trækker det længste strå.
- Analysen er interessant, fordi vi kan se, hvor hurtigt udviklingen allerede er gået. Hvis vi ikke havde drejet virksomheden, så havde vi ikke haft en virksomhed i dag. Alle har jo en udfordring her. Det gælder i høj grad grossisterne, men kioskerne selv skal jo også ændre sig markant, hvis de skal have en chance for at overleve, siger Anette Kreinert til Politiken.
Strategiske opkøb
Ved konkurrenten Sügro arbejdes der også målrettet med skift i forretningen.
Vil hjælpe sine kunder blandt de små butikker med at udvikle forretningskoncepter, blandt andet gennem opkøb. I løbet af året har Sügro overtaget Unigros Vejle og senest Unigros Sjælland og Unigros Nord .
Samtidig arbejder grossisten på at få kunder i nye segmenter, f.eks. Blockbuster. Det skriver Børsen.
- Vi skal sørge for at sprede vores aktiviteter noget mere og foretage nogle strategiske opkøb. Det har vi allerede gjort ud fra en betragtning om, at der simpelthen ikke er plads til alt for mange aktører, som ønsker at bearbejde det her marked. Den logiske konsekvens af udviklingen hos kiosker og nærbutikker er jo, at der vil ske en konsolidering blandt os grossister, siger Jette Andersen til Børsen.