23948sdkhjf

Lidl standser salg af turbokyllinger

Køber man ind i en af Lidls 125 butikker i Danmark, er det snart slut med at købe ferske kyllingevarer fra den markedsdominerende kyllingerace ross 308. Fra marts vil dagligvarekæden som den første i Danmark kun sælge ferske kyllingevarer, som kan opnå det statslige dyrevelfærdsmærke.

- Vi er stolte af at sætte handling bag de holdninger om dyrevelfærd, som det er let at have. Vi tager nu et afgørende skridt mod at forbedre dyrevelfærden ved at udskifte en hurtigvoksende race med en langsomtvoksende, så al fersk kylling kan påføres dyrevelfærdsmærket med et hjerte, siger indkøbsdirektør Rasmus Pape fra Lidl.

Det sker ved at udskifte den af dyrevelfærdsorganisationer udskældte industrikylling ross 308 med racen ranger gold.

Initiativet er planlagt i så lang tid, at der næppe bliver hurtigt udsolgt, hvis forbrugerne er begejstrede. Producenten Danpo har ifølge direktør Mark Juel Hemmingsen bestilt 6 millioner flere langtsomtvoksende kyllinger. Selv om racen ranger gold er dyrere at producere, fastholder Lidl indtil videre de nuværende priser for at lægge pres på konkurrenterne.

- Det vil koste noget, men jeg er en tålmodig mand. Vi håber jo på at få flere supermarkedskæder med, så markedet ændrer sig til fordel for bedre dyrevelfærd, ligesom det skete med buræg, siger Rasmus Pape.


Initiativet får særdeles positive ord med på vejen fra dyrevelfærdsorganisationer.

- Det er et historisk fremskridt. Lidl sælger på årsbasis 3,5 millioner kyllinger – jeg kan ikke mindes, hvornår en virksomhed i Danmark sidst har gjort noget, der rykker så meget. Ved at højne bundniveauet hjælper man forbrugerne med at træffe bedre valg, siger kommunikationschef hos Anima Thorbjørn Schiønning.
Kommenter artiklen (1)
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078